تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه بنجامین تامسون

سِر بنجامین تامسون ‏فیزیکدان و مخترع مشهور بریتانیایی بود که در آمریکا به دنیا امد. این مخترع مشهور از ادم های تأثیرگذار در فیزیک نظری در قرن نوزدهم بود

زندگینامه بنجامین تامسون

سِر بنجامین تامسون ‏فیزیکدان و مخترع مشهور بریتانیایی بود که در آمریکا به دنیا امد. این مخترع مشهور از ادم های تأثیرگذار در فیزیک نظری در قرن نوزدهم بود.وقتی که در سال ۱۷۹۸ این  مخترع مشهور در حال خدمت به ارتش بود، در زمان فرآیند تراش و ساختن توپ‌ها فهمید که فلز از گرما قرمز رنگ‌ شده و حتی آبی که جهت خنک کردن آن بکارگیری میشد شروع به جوشیدن کرده است. توضیح قدیمی این موضوع به این صورت بود : اگر فلز  خرد شود، از فلز کالری آزاد شده و نتیجه‌ی این فعالیت گرما است.

تامسون این نظریه را رد کرد چونکه حتی وقتی که براده‌ها بنا نشده بود، گرما از راه اصطکاک ساده ساخته می شد. در اصل وی نمایان کرد که میزان گرما در موقع تراش فلز به حدی زیاد است که قادر است فلز را ذوب کند. به طرز دیگه ای، گرمای بیشتری از میزان تحمل فلز را می توان از فلز به دست آورد.

مطالب خواندنی:

زندگینامه همفری دیوی

زندگینامه جاستین بیبر

زندگینامه بنجامین تامسون

برگشت به وطن و مرگ این مخترع معروف

نظریه تامسون به این صورت بود که گرما بخاطر حرکت مکانیکی مته ساخته می شود. وی نمایان کرد میزان گرما با انرژی حرکتی مته مساوی است. وی این کار رابه صورت واضح بیان کرد که گرما شکلی از انرژی است. تامسون حتی مقدار گرمایی که با مقدار خاصی از حرکت تولید می‌شد را ارزیابی کرد. او اولین دانشمندی بود که یک معادل مکانیکی برای گرما اندازه‌گیری کرد.

عدد تامسون که ۵.۵۷ ژول بود به نظر خیلی زیاد می‌آمد. ۵۰ سال بعد اولین عدد منطقی ۴.۱۶ ژول اندازه‌گیری شد. او همچنان خاصیت عایق بودن چندین شی مانند پشم، خز و چرم را امتحان کرد.
او در سال ۱۷۹۹ به انگلیس بازگشت. به دلیل موفقیت های علمی زیاد، او عضو انجمن سطلنتی شد. تامسون در سال ۱۸۱۴ در نزدیکی پاریس از دنیا رفت. در آن زمان ۶۱ سال سن داشت.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.