تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه بیژن بیژنی

بیژن بیژنی این خواننده سنتی در تاریخ 3 خرداد 1322 در بابل به دنیا امد.وی نیز به جزو خوانندگی خوشنویس ایرانی هم است.

زندگینامه بیژن بیژنی

بیژن بیژنی این خواننده سنتی در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۲۲ در بابل به دنیا امد.وی نیز به جزو خوانندگی خوشنویس ایرانی هم است. از معروف ترین کارهای او در عرصه موسیقی سنتی «نهانخانهٔ دل» است که دوباره خوانی اهنگ خراسانی نوایی نوایی غلامعلی پورعطایی می‌باشد.موسیقی سنتی و اهنگ های او چندبار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. احتمالا معروف ترین کار ایشان در عرصه موسیقی سنتی، اهنگ زیبای  نهانخانه دل یا همان نوایی باشد .

زندگینامه بیژن بیژنی

به  گفته استاد بیژنی این خواننده سنتی جهت دست یافتن به تعالی هنر، به‌ هر حال باید آداب و آیین آن را درک کرد. هیچ اثر‌گذاری بدون درد و رنج و شناخت به جامعه‌اش متعالی نشد. ایشان در رشته هنر خوشنویسی زمانی که در بابل می یستند، از استادان سید حسین میرخانی و سید حسن میرخانی بودند. تقریبا یک سال چند ماه از کلاس اقای امیرخانی استفاده کرد. از دوستی و همنشینی هنرمند زنده ‌یاد رضا مافی هم بهره مند بود .

شروع فعالیت هنری این خواننده سنتی با تعریف خودش

خود این خواننده سنتی اینطور بیان می کند: موزیک در اصل در من بود. پیش از انقلاب با توجّه به موزیک گلهای رادیو عشقم بیشتر شد. برنامه‌ ی گلهای رادیو تا حالا جزو ماندگارترین موسیقی های روزگار ماست. در آن‌سن و سال قدرت تحلیل این موسیقیرا در اختیار نداشتم، لیکن حس می کردم این موزیک ارکسترال که از موسیقی دانها و آهنگسازان معروف پخش می شد، از مقوله‌ای دیگر و بسیار قابل اعتناست.

زندگینامه بیژن بیژنی

بعد از انقلاب، دوستی با خانواده‌ی هنرمند کامکارها، امکان شناخت بیشتر را برایم فراهم آورد. اوّلین آلبوم موسیقی من با نام “افسانه‌ی سرزمین پدری‌ام” بر روی شعر عطار و با آهنگسازی ارسلان کامکار با ارکستر سمفونیک تهران، آغازی بود که من به جامعه ی موسیقی به طور جدّی آشنا شوم. در حقیقت معرّفی من با دنیای موسیقی از طرف خانواده‌ی کامکارها بود.مرسی که تا پایان بیوگرافی استاد بیژنی با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا ایرانی دیتا بیتوته
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.