تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه جمال خاشقجی

جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار، منتقد سیاسی و نویسنده از تبار کشورعربستان سعودی بود. او نیز رئیس شبکهٔ خبری العرب و از انتقاد کنندگان طرز حکمرانی در عربستان بود.

زندگینامه جمال خاشقجی

جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار، منتقد سیاسی و نویسنده از تبار کشورعربستان سعودی بود. او نیز رئیس شبکهٔ خبری العرب و از انتقاد کنندگان طرز حکمرانی در عربستان بود. او نیز در روزنامه واشینگتن پست مقاله تایپ می کرد. این روزنامه‌ نگار در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی فرار کرد و خود را از کشور دور کرد.جمال خاشقجی از انتقاد کنندگان سر سخت جانشین عربستان، محمد بن سلمان، و پادشاه کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بود.

این نویسنده عرب تبار در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و غیب شد. مدارک نمایان می کند او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و بدنش قطغه قطعه شده و از کنسولگری بیرون رفته بود. جمال خاشقجی نوه محمد خاشقجی،دکتر ویژه ملک عبدالعزیز، بود و هم عدنان خاشقجی، که در داستان مک‌ فارلین در ایران معروف شد، عموی او بود.وی در سال ۱۹۵۸ در مدینه چشم به جهان گشود و تا وقتی که در عربستان بود، در شبکه های سعودی جهت های زیاد داشت.

زندگینامه جمال خاشقجی

این نویسنده وقتی رئیس یکی از روزنامه‌های اصلاح‌ طلب عربستان به عناون الوطن بود و از او با اسم روزنامه‌ نگار غریب در محافل قدرت در ریاض و مشاور دولت عربستان یاد می‌شد لیکن با روی کار امدن محمد بن سلمان، ستاره اقبال او دیگر نتابید و در اخر سر ماندن در کشور را هم از دست داد.

ماجرای قتل جمال خاشقجی

وی با شاهزاده ولید بن طلال، میلیاردر سعودی، هم روابطی داشت. این شاهزاده قرار بود شبکه‌ای ماهواره‌ای به نام العرب راه‌اندازی کند. خاشقجی به سمت مدیر کل این شبکه منصوب شد اما کار این شبکه مدت زیادی طول نکشید. در واقع، شبکه العرب، فقط یک روز پخش شد.

مسئولین ترکیه فکر می کنند، «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار و منتقد سیاسی عربستانی در هفته گذشته دوم تا هفتم  در کنسولگری کشورش در استانبول کشته شده. عملی که یک قتل از پیش طراحی شده و کشتن از قبل معین شده جهت کنار گذاشتن یکی از قوی ترین و پرکار ترین حریف حکومت آل سعود در عربستان عنوان شده است. ترسناک ترین قسمت گزارش پلیس ترکیه این بوده است که خطاب می کند، شکنجه برای قتل از طرف این گروه، فیلم‌ب رداری شده، پس از کشتن جسد خاشقجی قطعه قطعه و در خفا و سری به خارج از کنسولگری عربستان سعودی منتقل شده است.

زندگینامه جمال خاشقجی

کشتن او در کنسولگری عربستان در استانبول، پیامد سختی برای واشنگتن‌ را در این ماجرا داشت. مقاله این مجله  چند ماه گذشته اثری پخش شد که در آن قتل یک روزنامه‌ نگار در کنسولگری کشورش را یک اقدام وحشتناک و موردی استثنایی و بدون سابقه در دنیای مدرن دانسته است.

زندگینامه جمال خاشقجی

این بیانیه خواهان پاسخگویی سریع عربستان سعودی در این خصوص شده که ۱۵ فرد شکنجه‌گر چه کسانی بوده‌اند و دقیقاً چه اتفاقی در داخل کنسولگری رخ داده؟ هنوز عربستان سعودی نه به این بیانیه و نه به واکنش‌های جامعه جهانی در قبال این جنایت پاسخی نداده است.مرسی تا پایان بیوگرافی خاشقجی با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.
منبع ویکی‌پدیا تابناک
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.