تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه شارل دو گل

شارل دو گل به سر لشکر دو گل متخلص بود، رئیس‌ جمهور کشور بزرگ فرانسه بود.سرلکشر دوگل فرمانده لشکر فرانسه بود و جزو مشاهیر سیاست فرانسه بود.

زندگینامه شارل دو گل

شارل دو گل به سر لشکر دو گل متخلص بود، رئیس‌ جمهور کشور بزرگ فرانسه بود.سرلکشر دوگل فرمانده لشکر فرانسه بود و جزو مشاهیر سیاست فرانسه بود. در نبرد جهانی اول شرکت داشت و در نبرد وردون زخمی شد. در جریان جنگ جهانی دوم فرمانده نیروهای فرانسوی (شارل دو گل) آزاد شد.

زندگینامه شارل دو گل

پس از جنگ به مقام ریاست جمهوری فرانسه رسید. وی سیاستمدار بود.شارل دو گل در چند دوره که رئیس‌ جمهور بود فرانسه توانست از یک کشور جنگ زده به یکی از کشورهای پیشرفته جهان تبدیل شود. پایه‌ گذاری سیاست خارجی مستقل فرانسه بعد از جنگ دوم در برابر فشار آمریکا حاصل سر سختی او بود. جنگ الجزایر و استقلال آن کشور از فرانسه در دوران ریاست جمهوری دوگل رخ داد.رویدادهای مه ۱۹۶۸ او را از ادامه ریاست جمهوری منصرف کرد و تا آخر عمر در دهکده «کولومبه-له-دو-اگلیز» (Colombey-les-Deux-Églises) به نوشتن خاطرات خود مشغول بود. برخلاف بسیاری از رهبران جهان، پس از مرگ او خانواده‌ اش وضع مالی مناسبی نداشتند.

نبرد جهانی دوم

بعد از شکست و تسلیم فرانسه در جنگ جهانی دوم وی با یک هواپیمای بریتانیایی به لندن فرار کرد و در ۱۸ ژوئن ۱۹۴۰ از آنجا با مردم فرانسه چنین صحبت کرد: «هر چه اتفاق افتد (با گریه)، مقاومت فرانسه نباید از بین برود». از آن به بعد نه پشتوانه مالی قابل توجهی یافت و نه قدرت لازم و پس از چندی حکومت ویشی «Vichy» او را به عنوان خیانت کار به مرگ محکوم کرد. پس از آن همواره شارل دو گل مهره برجسته یک قدرت عظیم معرفی می‌کرد و به فرماندهی نیروهای فرانسه آزاد پرداخت. نشان شارل دو گل آراسته به صلیب لورین برگرفته از نشانه‌های تاریخی است که شارل دوگل زیر نشان آن برای ترفیع منزلت فرانسه مبارزه کرد. نام شارل دوگل برگرفته از دو کلمه «شارلمانی» و «گل» (نام باستانی سرزمین فرانسه) است.

علی‌رغم حضور وی در لندن، با سیاست‌های بریتانیا در قبال فرانسه مخالفت می‌کرد و روش خاص خود را در پیش می‌گرفت که این مسئله در نقش گرفتن بیوگرافی شارل دو گل بسیار موثر بود. چرچیل روزی با لحن شکوه آمیزی چنین بیان داشت: «از بین تمامی نشان‌هایی که مجبور به تحمل آن‌ها شدم، هیچ‌کدام به اندازه لورین سنگین نبود». در سال ۱۹۴۴ با وجود اینکه پیش از آن به عنوان خیانت کار شناخته شده بود، در پی حملات نیروهای متحدین به فرانسه بازگشت و به عنوان قهرمان ملی شناخته شد و با از میان رفتن حکومت ویشی دوگل به ریاست دولت موقت جمهوری فرانسه رسید. در ۱۹۴۶ در پی اختلاف با پارلمان بر سر بودجه نظامی برای بیش از ۱۰ سال از سیاست کناره‌گیری کرد.

زندگینامه شارل دو گل

نظام پنجم فرانسه و نقش شارل دو گل

در سال ۱۹۵۸ شورشی عظیم در الجزایر به وقوع پیوست و خطر جنگ داخلی در فرانسه به گوش می‌رسید نقطه بسیار مهم بیوگرافی شارل دو گل. شارل دو گل به نخست‌وزیری فرانسه رسید. در سپتامبر ۱۹۵۸ یک ساختار جدیدی را معرفی کرد که دولت طی آن از سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری تبدیل می‌شد که مورد تأیید عموم واقع شد و شارل دوگل به عنوان اولین رئیس‌جمهور پنجمین جمهوری فرانسه انتخاب شد. این حس که فرانسه باید از مسؤولیت تسلط بر کشورهای مستعمره رهایی یابد، مدت‌ها در وجود دوگل ریشه دوانیده بود، از این رو استقلال ۱۲ کشور آفریقایی را اعلام کرد و آن‌ها در وابستگی یا عدم وابستگی اقتصادی به فرانسه آزاد گذاشت.

زندگینامه شارل دو گل

با فرماندهان ارتشی خود صحبت نمود و با انقلابیون الجزایر به نتیجه اتش بس رسید. بعد از ریاست جمهوری  دوگل در سیاست خارجی شیوه خود را در پی گرفت. و پیرو آن کشور فرانسه تحت اداره وی با کشورهای شرقی از جمله چین دنبال برقرای ارتباط بود و به این امر هم رسید. همچنین با امدن انگلیس به بازار کشور های اروپایی و اقدامات نا به جای این کشور منجر به ناراحتی خیلی از کشورهای ان قاره شد. در اخر ماجرا بعد از اعتراضات مردم در ماه می ۱۹۶۸ فرانسه و نابه کامی او در انتخاب ریس جمهور در سال ۱۹۶۹ برای اصلاحات سیاسی کنار گیری کرد.وی در اخر سر در ۹ نوامبر ۱۹۷۰ چهارده روز پیش از تولد ۸۰ سالگی اش در فرانسه چشم از جهان گشود. شارل دوگل گفته معروف «فرانسه از آن من است» را مبدل به واقعیت کرد.

منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.