تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه فرانسیس بیکن

کمتر فیلسوفی را همچون این فلسفه دان انگلیسی می توان یافت که آرای شارحانش به دو گروه کاملا مخالف یکدیگر تقسیم شده باشد. یک عده نخستین بارقه های ظهور روشنگری را در نوشته های فراوان او یافته اند.

زندگینامه فرانسیس بیکن

کمتر فیلسوفی را همچون این فلسفه دان انگلیسی می توان یافت که آرای شارحانش به دو گروه کاملا مخالف یکدیگر تقسیم شده باشد. یک عده نخستین بارقه های ظهور روشنگری را در نوشته های فراوان او یافته اند. و طرف مقابل تنها عوام‌فریبی های ضد عقلانی و دفاع از بدترین نوع دین مداری را آرای او تشخیص داده اند.برخی بیکن را به منزله پیامبر علوم جدید می شمارند و برخی او را انسان مسخره ای می دانید که ها آزمایش علمی او به مرگ مضحکش منجر شد هم اکنون فمینیست ها از او نفرت دارند چرا که گذشنه از دیگر آرای خود، مدعی شده بود که باید مام طبیعت را رام کرد و بر آن فرمان راند، اما شاگردانکارل پوپر او می ستایند چرا که در نوشته های او بصیرت عمیقی می یابندکه به ماهیت اموری اشاره دارد.

که بعدها روش علمی خوانده شده به همین تربیت زندگی او را نیزاز دو منظرمورد بررسی قرار داده اند. از یک منظر این فلسفه دان انگلیسی را فیلسوفی می دانند که نبوغ درخشانی در زمینه حقوق داشته و به اوج قدرت رسیده است و پس از آن دشمنان او را با دسیسه های واهی به فساد متهم کرده و به زیر کشیده اند. اما از منظری دیگر او انسان خودنما و ریاکاری بوده که دست آخر، و البته به حق، به سبب آزمندی خود فرو افتاده است.

زندگینامه فرانسیس بیکن

نفوذ بسیار

شکی نیست که بیکن در خانواده ای بسیار صاحب نفوذ به دنیا آمد و بعدها کوشید که از این مزیت بهره بگیرد پدر او سر نیکلاس بیکن مهردار سلطنتی بود و مادرش آن کوک خواهر زن سرویلیام سیسل خزانه دار ملکه بود. او پس از اتمام تحصیلاتش در کالج ترینیتی کمبریج، وارد عرصه حقوق و قضاوت شد و دوران کاری موفقی را در این زمینه آغاز کرد. بیکن شغلش را با سیاست گره زد و در سن ۲۳ سالگی به عضویت پارلمان در آمد. ارل اسکس با او از در دوستی در آمد و کوشید با قرض دادن پول و همچنین شرکت در مذاکرات مشترک همراه با سر ویلیام، به ترقی او در دربار کمک کند. می توان تصور کرد که بعدها، زمانی که بیکن به دستور ملکه الیزابت او را تحت تعقیب قرار داد و توانست دردادگاه او را به خیانت به کشور محکوم کند.

ارل چندر بهت زده و رنجیده خاطر شد. ملکه با وجود وفاداری این فیلسوف معروف (اگر بتوان اسم این کار را وفاداری گذاشت)، مانع ارتقاء مقام او شد و احتمالا به دلیل این که او در مورد سیاست مالیاتی حکومت حرف های نسنجیده ای زده بود.بیکن از این رنجش ملکه درس گرفت و با تمام توان کوشید خود را مشمول لطف وعنایت جانشین وی یعنی جیمز استوارت گرداند. جیمز او را مجرم و مستحق زندان دانست اما مجازات او را به شکنجه و اعتراف تخفیف داد. سر ادوارد کوک رقیب بیکن با این امر مخالفت کرد، اما بیکن آزاد شد. و بلافاصله پله های ترقیرا طی کرد و به مقام سر یا شوالیه، دادستان کل، مهردار سلطنتی، صدر اعظم، بارون و در نهایت وایکنت سنت البنز رسید. ترقی های درخشان او موجب این بدگمانی است که نکند در پس پرده، دسیسه ای در کار بوده است و همین بدگمانی است که به دیدگاه خصومت آمیز عده ای درباره زندگی بیکن دامن زده است.

بت ها

این فیلسوف معروف در این اثر مهمترین موانع پنهان ،یا بت های  دروغین ،را که سدراه مطالعه عینی طبیعت است ،بر می شمرد:بت های طایفه یا قبیله ،بت های غار ، بت های بازار وبت های نمایش خانه بیکن مدعیاتی را درباره هر کدام ازاین بر می شمرد که هنوزکه هنوز است پژواکش را می توان در تالار سخنرانی در گروه های  فلسفه دانشگاه ها شنید.

مطالب خواندنی:

زندگینامه همفری دیوی

زندگینامه جاستین بیبر

بت های طایفه، خطاهایی است که ما انسان ها به عنوان یک گونه از موجودات،بنا به سرشت درونی خود مرتکب می شویم .انسان جهان را با چشم انسانی می نگرد و این چشم راهنمای مطمئنی نیستند که بتوانند ما را به درک ماهیت واقعی امور برسانند منظور بیکن صرفا این نیست که حواس ما تا حدودی خطاپذیرند بلکه او مدعی است انسان ها به واسطه اطمینان درونی و غریزی به حواس تجربی به خطا در قضاوت دچار می شوند. منظور بیکن جلب توجه ما به موضوعی است که بعدها کانت به تبیین دقیق آن می پردازد: ذهن ما بر هر آنچه که می بینیم نظم و ترتیبی تحمیل می کند که آن نظم به راستی در جهان خارج وجود ندارد. بیکن می گوید ما تمایل داریم در هنگام کوشش برای معنا بخشیدن به جهان، آن را نظم و ترتیب بدهیم و اغلب فراموش می کنیم که خودمان هم در آن نظمی که در جهان می یابیم، نقش فعالی داشته ایم.

زندگینامه فرانسیس بیکن

بت های غار، خطاهایی هستند که هر یک از ما به عنوان فرد و بنا به ترجیحات و علایق شخصی در معرض آنها قرار داریم. آنچه که در جهان می بینیم به آگاهی های پیشین ما بستگی دارد: ما تنها چیزهایی را درک می کنیم که قادر به تشخیص آن ها هستیم و برایمان جذاب است. اگر مثلا مسابقه ای برای تشخیص سگ برگزار شود، کسی که به برنده شدن اهمیت نمی دهد یا اصلا نمی داند سگ چیست یا چه شکلی است، طبیعتا برنده هم نخواهد شد. به علاوه وقتی به دنبال چیزی می گردیم، یا چیزی با اهداف و پیش فرض های مورد پذیرش مان همخوان است، یا با عادات ذهنی تکراری و پوسیده مان مطابقت دارد، درباره اهمیت آن اغراق می کنیم. بیکن معتقد است که ما همگی در چارچوب های فکری خودمان اسیریم، درست همانند زندانیان در تمثیل غار افلاطون، و این طرز نگرش مبهم به امور، ما را گمراه می کند.

مهمترین آثار

این فلسفه دان انگلیسی در همان اوایل دوران کاری خود به جهان اعلام کرد که دغدغه اش «تمام قلمرو شناخت »است .سپس گفت که به تنهایی طرح عظیم اصلاح وکامل و باز سازی  اندیشه بشر را پیش خواهد برد. کتاب تجدید بزرگ یا احیاءعظیم،طرح اوست برای این برنامه بسیار بلند پروازانه و ماندگار که البته در زمان مرگ وی ناتمام بود. بنا بود این اثر شش داشته باشد که از این میان تنها دو بخش کامل شد وچهار بخش دیگر درحد خلاصه ماند.

پیشرفت دانش( ۱۶۲۳ م )

بخش اول کتاب تجدد بزرگ است و شامل نه کتاب درباره رشد و تعالی دانش می باشد که در سال ۱۶۲۳ میلادی منتشر گردید. این اثر که اساسا باز نویسی کتاب قبلی وی یعنی تعالی و پیشرفت دانش است، و دربرگیرنده آن چیزیاست که از نظر بیکن موانع عمده بر سر راه دانش محسوب می شود.

ارغنون نو (۱۶۲۰ م.):مشتمل بر روش های مناسب برای بازجویی طبیعت، از نظر بیکن است و همچنین« بت ها »یا موانع دستیابی به حقیقت را نیز تبیین می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. آتایا می گوید

    نام خانوادگی Bacon با تلفظ اصلی و ریشه ای باکَون به معنای طرفدار و دوستدار عالم تکوین و شهود و مِلک و طبیعت در مقایسه و رقابت با طرفداران و دوستداران عالم امر و غیب و ملکوت و ماوراء طبیعت. نام Francis با تلفظ های فرانسیس و فران زیس و فران چیز به معنای زندگی و یا چیز ماورایی. نام Nicola دارای تلفظ ها و معانی مختلفی می باشد. به شکل نی کولا دارای دو معنی است ؛ کلاهی که از الیاف نَی بافته شده باشد و دیگری کلبه ای که از نی بامبوس ساخته شده باشد. این نام بصورت نیکو لا به معنای غیر نیکو نمی باشد بلکه به معنای درون یا باطن نیکو. زیرا پسوند لا علامت نفی در زبان عربی نیست بلکه به زبان فارسی به معنای درون یا باطن. نام Shakespear دارای دو معنا می باشد؛ یکی مفرد و دیگری جمع به شکل های زیر : شیخِ پیر ؛ پیرِ شیوخ.
    نتیجه : چرخه متافیزیکی قدیمی یا کلاسیک ارسطو به شکل های ؛ ماقبل طبیعت – طبیعت – مابعد طبیعت و یا ایده ها – محسوسات – ایده ها ، در یک کیهان یا جهان قدیمی و غیر حادث و باز و بیکران از نوع جهان ارسطویی در سیر نزولی هرگز نمی تواند یک نیم دور کامل بچرخد چه رسد به دریافت فرصت برای آغاز نیم دور سیر صعودی .‌ چرا؟ زیرا برای این کار یعنی نزول کامل به علت بیکرانی به بینهایت زمان نیاز خواهد داشت. لذا نظریه و یا بینش و باور تحلیلی دموکریت حقیقت علمی دارد و نه بینش و باور هستی شناسی افلاطون و ارسطو. دموکریت علاوه بر نظریه اتمی ارائه دهنده نظریه زیر هم بوده است : این دنیا از لحاظ اندازه متناهی و از لحاظ عددی نامتناهی و یا بیشمار است. به زبان علم کیهان شناسی امروز یعنی جهان های موازی و مساوی و بیشمار. این نظریه حاکی از این حقیقت است که دموکریت عمل تحلیل یا تجزیه و یا تقسیم بینهایت را نه تنها به سمت درون بلکه به سمت بیرون و بسوی بیکرانی هم انجام داده است که نشانه هوش سرشار و خارق العاده وی می باشد در مقایسه با هوش افلاطون و ارسطو. شناخت مرکزی یا محوری و یا اصلی نظریه علمی مه بانگ یعنی نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان و متعاقب آن وقوع مه بانگ های متوالی کلید اصلی افتتاح و گشایش دروازه عالم امر و غیب و ملکوت و ماوراء طبیعت می باشد و کلیه راه های دیگر در مورد شناخت خداوند متعال و طرح مطلق آفرینش از قبیل معارف دینی و فلسفی و عرفانی گمراهه روی محسوب می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.