تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ماریا مونتسوری

ماریا مونته‌سوری این روانشناس معروف در سال 1870 در ایتالیا متولد شد. سرپرت بچه های ناتوان بود که در خانواده‌ای ثروتمند در ایتالیا متولد شد.

زندگینامه ماریا مونتسوری

ماریا مونته‌سوری این روانشناس معروف در سال ۱۸۷۰ در ایتالیا متولد شد. سرپرت بچه های ناتوان بود که در خانواده‌ای ثروتمند در ایتالیا متولد شد. در موقعی که دختران نمی توانستند در دانشگاه تحصیل کنند، با اینکه پدرش مخالف بود، با پشتیبانی مادرش به دانشکدهٔ پزشکی رفت. او اولین دختری بود که در ایتالیا یک روانشناس معروف شد. بخاطر اینکه خیلی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی نمی خواشتند این روانشناس معروف استخدام شود بدون هیچ گزینه ای مدیریت یکی از مراکز کودکان معلول و بیمار را بپذیرد. این روانشناس معروف در زمان کار در آن مرکز اگاه از برنامه‌های آموزشی و تربیتی کودکان شد و فهمید که شانس آزاد جهت تجربه کردن به آنان داده نمی‌شود. بخاطر عشق در این رشته به دانشگاه بازگشت و در زمینه تعلیم و تربیت و جامعه‌شناسی درس خواند و با الگوها و روش‌های آموزشی آشنا شد. بعد به‌جای برنامه‌های آموزشیِ فعلی، الگوی جدیدی برای بچه‌ها داد.

زندگینامه ماریا مونتسوری

کلاس درس بر پایه روش مونته سوری

روشی که این روانشناس معروف استفاده کرد از بدست اوردن وسیله هایی از زندگی اصلی و طبیعی با پیچیدگی ساختاری مخالف که در اختیار بچه ها قرار می گرفت تا توجه آن ها را جلب کند و کودک موقع فغالییت با این وسیله، مهارت های خود را بیشتر کند و به مرور زمان به وسیله هاب پیچیده تری که در اطراف خود می بیند توجه کند.

به این ترتیب، کودک، خود یاد می گرفت و نقش معلم فقط راهنمایی است و در اختیار گذاشتن لوازم و محیط عالی جهت آموختن بود. خصوصیات محل و وسیله ها روش مونتسوری درگیر کردن کودک با شرایط طبیعی محیط زندگی است. وقتی که بچه برای انجام کارهای سختر آماده شد، معلم او را به درگیر شدن با درک یا وسیله سختر راهنمایی می کند.

زندگینامه ماریا مونتسوری

این روش تازه که به جای آموزش از بالا و به کار گیری حافظه کودکان، به توانایی، علاقه و انتخاب و شخصیت منحصر به فرد هر کودک احترام می گذاشت، موفقیت بسیار زیادی را در آموزش کودکان و نوجوانان به همراه داشت. مونتسوری می کوشید تا توانایی های پنهان و بالقوه انسان را شکوفا کند. کودک در زمان آموزش با روش مونتسوری در شرایطی قرار می گیرد که خود را توانا تر از هم شاگردی ها و آموزگارش می بیند و به همین دلیل تلاش می کند پاسخ پرسش هایش را خود بیابد. به تدریج روش مونتسوری در جهان گسترش یافت و مدرسه های زیادی در جهان به نام مونتسوری و با به کار بردن روش آموزشی او، فعالیت کردند و شاگردان و پیروان مونتسوری، برای ترویج این روش آموزشی به کشورهای مختلف جهان سفر کردند.

سال های پایانی عمر این روانشناس معروف

ماریا مونتسوری، در سال ۱۹۵۲ در هلند فوت کرد. زندگی او همیشه کوشش جهت پیشرفت شرایط رشد و آموزش کودکان سپری شد. وی در کنار توجه به یا دادن اخلاق کودکان، برای حقوق زنان و اصلاحات اجتماعی هم بسیار فعال بود. او در طول ۴۰سال به مناطق گوناگونی در جهان سفر کرد و با سخنرانی، نوشتن کتاب و برپایی برنامه های آموزشی، به گسترش آموزش خلاق برای کودکان جهان کوشش کرد.مرسی که تا پایان یکی دیگه از مقاله های سایت ماندگار تاریخ ما با ما همراه بودید.

زندگینامه ماریا مونتسوری

منبع ویکی‌پدیا ای هوش
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.