تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه پییر سیمون لاپلاس

پیِر سیمون دو لاپلاس این ریاضیدان در تاریخ 23 مارس سال 1749 در فرانسه به دنیا امد.ریاضیدان، فیزیکدان، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی بود.

زندگینامه پییر سیمون لاپلاس

پیِر سیمون دو لاپلاس این ریاضیدان در تاریخ ۲۳ مارس سال ۱۷۴۹ در فرانسه به دنیا امد.ریاضیدان، فیزیکدان، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی بود.که جهت کامل کردن مکانیک سماوی خیلی تلاش کرد.این ریاضیدان پسر زمین‌ داری پولدار بود. پدرش ارزو داشت که او در علوم دینی درس بخواند و در روحانیت موفق شود؛ ولی به درخواست دالامبر که معروف ترین ریاضیدان فرانسوی در آن هنگام بود، به تحصیل ریاضیات در کنار خود او ادامه داد.

زندگینامه پییر سیمون لاپلاس

این ریاضیدان فرانسوی در سال ۱۸۰۶، لقب اشرافی کنت را اخذ کرد و در سال ۱۸۱۷ بعد از برگشت بوربون‌ها به لقب مارک دست پیدا کرد.این ریاضیدان فرانسوی در حوالی «پون لوک» فرانسه به دنیا امد.

ارائه کتاب توسط این ریاضیدان

فعالیت های لاپلاس در زمینه‌ی مکانیک سماوی، قطعا انقلابی است. وی به این‌ صورت بیان نمود که اختلال کم دیده‌ شده در حرکت چرخشی سیارات معمولا کوتاه و ثابت باقی‌مانده و دارای اصلاح خودبه‌ خود خواهد بود. این ریاضیدان فرانسوی نخستین ستاره‌شناسی بود که مظریه داد منظومه‌ی شمسی، از انقباض و سرد شدن یک سحابی عظیم و دوار از گازهای داغ و در اخر مسطح شدن آن شکل گرفته است.وی اثر معروف خود در احتمالات را در سال ۱۸۱۲ ارائه داد. سیمون لاپلاس تعریف خود از احتمالات را مطرح و آن را برای توجیه ساخت‌های اساسی ریاضیات در نظر گرفت.

زندگینامه پییر سیمون لاپلاس

فوت این ریاضیدان فرانسوی

لاپلاس در ۵ مارس ۱۸۲۷ در شهر پاریس فرانسه‌ مرد.وی ۷۷ سال سن داشت. اغراق در مورد موثر بودن که لاپلاس بر روی پیشرفت نظریه‌ی ریاضی مکانیک داشت غیرممکن است. مفاهیم اساسی گوناگونی، جهت  مثال عملگر لاپلاس در نظریه‌ی پتانسیل و تبدیل لاپلاس در مطالعه‌ی معادلات دیفرانسیل، به افتخار او نام‌ گذاری شده‌اند.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.