تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آملیا ارهارت

آملیا مری ارهارت (به انگلیسی: Amelia Mary Earhart) (زاده ۲۴ ژوئیه ۱۸۹۷ – ناپدید شدن ۲ ژوئیه ۱۹۳۷) خلبان پیشگام آمریکایی بود. او به عنوان نخستین زنی که پرواز تک نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام داده و همچنین صلیب متمایز پرواز را دریافت کرده است، شناخته می‌شود.ارهارت در پروازی برفراز اقیانوس آرام در نزدیکی جزیره هاولند ناپدید شد و این هواپیما هنگامی که بر فراز اقیانوس آرام پرواز می‌کرد ناپدید شد. با وجود جستجوی زیاد ردی از امیلیا ارهارت و فرد نونان، کمک خلبانش و یا از هواپیمای دو موتوره آنان به دست نیامد.

علیرغم این که دو سال بعد از گم شدن هواپیما، امیلیا ارهارت فوت شده اعلام شد، هنوز کسانی هستند که به دنبال او می‌گردند.
ناپدید شدن او یکی از اسرارآمیزترین حوادث تاریخ هوایی است.

ارهارت در کانزاس به دنیا آمد و بزرگ شد. مادرش آمی، پدرش رادیون و خواهرش موریل نام داشتند. در نوجوانی در جنگ جهانی اول به صورت داوطلبانه به‌عنوان پرستار مشغول به خدمت شد. پس از مدتی او نزد یک مربی پرواز زن به نام آنیتا اسنوک در لانگ بیچ کالیفرنیا به آموزش پرواز پرداخت. سپس یک هواپیما خرید و نام آن را قناری گذاشت. او در اکتبر سال ۱۹۲۲ رکورد جهانی را شکست و رکورد بلندترین ارتفاع پرواز زنان را به دست آورد.

ارهارت در سال ۱۹۳۱ با یک ناشر مشهور به نام جرج پالمر پاتنم ازدواج کرد. او با گذشت دو ماه از ازدواج‌شان موفق به پیمودن مسیر ساحل شرقی تا غربی آمریکا با هواپیمای شخصی خود شد. در سال ۱۹۳۲ به‌عنوان نخستین زن با پروازی تک نفره، عرض اقیانوس اطلس را پیمود.

املیا ارهارت درجریان تلاشی که برای پرواز به دور جهان داشت، ناپدید شد. او سعی داشت برای سوختگیری به جزایر هالند در اقیانوس آرام برود.

توضیح رسمی در این باره این است که او نتوانست این جزیره را پیدا کند. ارتباطش را هم از دست داد، سوختش تمام شد و پس از آن در اقیانوس سقوط کرد. اگرچه این توضیحات در سطح وسیعی پذیرفته شده، اما مدرکی مثل لاشه هواپیما وجود ندارد که از این نظریه پشتیبانی کند

دو نظریه دیگر هم دربارهٔ ناپدید شدن ارهارت وجود دارد، یکی اینکه او به هنگام نشستن در جزایر مارشال و یا در نزدیکی این جزایر دچار سانحه شد، و یا این که او به جزیره نیکو مارورو در نزدیکی کریباتی رفت و در آن جا درگذشت. برای هر دو این نظریه‌ها هیج مدرک مستدلی وجود ندارد، اما این مانع از آن نشده که مورخان آماتور و حرفه‌ای در مورد آن‌ها کندو کاو نکنند.

براساس عکسی که در ۲۰۱۷ درآرشیو ملی آمریکا پیدا شده احتمال داده می‌شود که او در زمانی که در ژاپن بازداشت بود، جان خود را از دست داده باشد. در این تصویر که به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد، شخصی دیده می‌شود که احتمالاً املیا ارهارت در جزایر مارشال نشان می‌دهد. این عکس سیاه سفید که به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد گروهی از مردم را در بارانداز نشان می‌دهد. این عکس در یکی از جزایر مارشال و احتمالاً توسط یک جاسوس آمریکایی گرفته شده است. ژاپنی‌ها در جنگ جهانی اول جزایر مارشال را از آلمان‌ها گرفته و قبل از حمله سال ۱۹۴۱ به پرل هاربر این جزایر به پایگاه نظامی مهمی برای ژاپنی‌ها تبدیل شد.

ادعا شده یکی از افرادی که در این عکس پشت به دوربین دیده می‌شود احتمالاً املیا ارهارت باشد. همچنین گفته شده فرد دیگری هم که در این عکس در طرف چپ او دیده می‌شود فرد نونان، کمک خلبان او در آخرین پرواز است. در سمت راست این عکس، بخشی وجود دارد که واضح نیست و ادعا شده که هواپیمای خانم ارهارت است.

این عکس را شبکه خبری ان‌بی‌سی قبل از پخش مستندی در این باره منتشر کرد و در پیش نمایش این مستند دو کارشناس با توجه به اندازه‌های تنه زن در این تصویر از این ادعا که او املیا ارهارت است، حمایت کردند. آنها همچنین براساس دندان‌ها و وضعیت موی فرد دیگر در این تصویر معتقدند که این عکس متعلق به کمک خلبان فرد نونان است.

به هرحال نتیجه مستند شبکه ان‌بی‌سی براساس این عکس، این است که ژاپنی‌ها املیا ارهارت را گرفته، و سپس او را زندانی کرده‌اند، و او در نهایت به عنوان یک زندانی جنگی درگذشته است.

منبع:خبرگذاری مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.