تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه علی ضیاء

نام:علیعلی ضیاء

f

علی ضیاءعلی ضیاء

نام خانوادگی:ضیاء

تارخ تولد:۱۳۶۴/۶/۲۶

محل تولد:کاشان

تحصیلات:کارشناسی مکانیک طراحی جامدات

تاهل:مجرد

———————————————————

علی ضیاء متولد ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ در کاشان و فارغ التحصیل مکانیک طراحی جامدات از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است.
کودکی علی ضیا
کودکی علی ضیا
یک خواهر دارد که متاهل است. علی ضیا سال ۱۳۸۴ یه تهران آمد و از ۱۹ سالگی به طور اتفاقی وارد رادیو شد و کار خود را در رادیو جوان با برنامه طنز پسری از کاشانه شروع کرد که به عنوان آیتم برتر انتخاب شد و پس از ۵ سال گویندگی در رادیو، به دعوت علی زاهدی وارد تلویزیون شد و اولین کار خود را در سیما با برنامه گزینه جوان تجربه کرد. البته همزمان با این برنامه، برنامه خط و ربط هم در رادیو اجرا می کرد.
علی ضیاء و خواهرش
علی ضیا و خواهرش
علی ضیاء و مادرش
علی ضیا و مادرش
نوجوانی علی ضیاء
نوجوانی علی ضیا

 وی برگزیدهٔ جشنواره خوارزمی با طرح موتور نیم دوار با قابلیت کارکرد با انواع سوخت بدون کاهش توان و عضو انجمن مخترعین کشور می باشد.
 افتخارات:
۱ـ برگزیده جشنواره خوارزمی با طرح موتور نیم دوار با قابلیت کارکرد با انواع سوخت بدون کاهش توان
۲ـ کسب رتبه اول استانی ورتبه دوم کشوری در جشنواره خوارزمی
۳ـ دارای گواهینامه پذیرش علمی اختراع از سوی هئیت علمی ومعاونت آموزشی دانشگاه آزاد کاشان
۴ـ عضو انجمن مخترعین کشور
سمت­ها:
۱ـ مدیر بازرگانی شرکت مهندسی ـ بازرگانی مبین تهران
۲ـ مدیر بازاریابی شرکت مهنسین مشاور مهرکیان
۳ـ گوینده شبکه جوان رادیو از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۸
۴ـ مجری شبکه سوم سیما جمهوری اسلامی از سال ۱۳۸۸ تا کنون
۵ـ مدیر پروژه موسسه خیریه فاطمه­الزهرا
۶ـ دبیر اجرایی همایش دانشجویی کشوری مکانیک
 بازیگری:
– بازیگر مهمان سریال دفترخانه شماره ۱۳
مطالب خواندنی:
– بازیگری در فیلم چند اپیزودی رابطه
علی ضیاء
عکس علی ضیا
اجرای رادیویی:
۱ـ اجرای برنامه تولیدی «شب های آفتابی» از گروه اندیشه به مدت دو سال
۲ـ اجرای برنامه زنده «زیر نور ماه» از گروه اندیشه به مدت یک سال و نیم
۳ـ اجرای برنامه زنده «سلام» از گروه اندیشه به مدت یک سال
۴ـ اجرای برنامه زنده «یک + یک» از گروه جامعه یه مدت یک سال
۵ـ اجرای برنامه «توپ» از گروه ورزش به مدت سه ماه
۶ـ اجرای برنامه «آخرشه» از گروه ورزش به مدت یک سال
۷ـ اجرای برنامه «نفس عمیق» از گروه جامعه به مدت شش ماه
۸ـ اجرای برنامه ویژه محرم سال ۱۳۸۸ از گروه اندیشه
۹ـ اجرای برنامه ویژه عید ۱۳۸۹ از گروه جامعه
۱۱ـ اجرای برنامه «جوان ایرانی سلام» از گروه جامعه به مدت سه ماه
۱۱ـ اجرای برنامه ویژه ولادت امام رضا(ع) در تاریخ ۸/۸/۱۳۸۸
۱۲ـ اجرای برنامه ویژه روز جوان
۱۳ـ اجرای برنامه های زنده و تولیدی ویژه ولادت ها و سالروز شهادت ائمه اطهار
۱۴ـ اجرای برنامه ویژه روز قدس
۱۵ـ اجرای برنامه ویژه روز انتخابات ریاست جمهوری
۱۶ـ اجرای برنامه ویژه روز دختران
۱۷ـ اجرای برنامه منطقه اختصاصی
گفتگو با علی ضیا
علی ضیاء
عکسهای علی ضیا
چگونه وارد فضای صدا و سیما شدید؟
من ابتدا از طریق نویسندگی وارد رادیو جوان شدم و یک آیتم طنز در برنامه کاملا جوانانه را خودم می نوشتم و با لهجه کاشانی می خواندم. بعد آقای زاهدی که صدای مرا در برنامه آخرشه ـ که در رادیو جوان پخش می شد ـ شنیدند با من تماس گرفتند و از من خواستند نریشن برنامه گزینه جوان را اجرا کنم. اما پس از پذیرفته شدن در تست گویندگی قرار شد اجرای برنامه شروع خوب را به عهده بگیرم، ولی به دلیل فضای علمی ای که داشتم و اختراعی که از من ثبت شده بود، اجرای برنامه گزینه جوان به من پیشنهاد شد و اولین برنامه ای بود که به طور زنده از من روی آنتن رفت.
علی ضیا این همه انرژی را از کجا می آورد؟
این مطمئنا لطف و عنایت خداست که به من کمک و انرژی ام را تامین می کند. گاهی واقعا خسته یا ناراحت هستم، اما با دیدن دوربین یا میکروفن انرژی مضاعفی در خود احساس می کنم و این که با مطالعه و تحقیق سعی می کنم خودم را به روز نگه دارم و با دادن اطلاعات جدید و نو به مخاطب او را راضی کنم. بیننده گناهی ندارد که چهره عبوس یا ناراحت مرا تحمل کند، بنابراین در مقابل بیننده فیلم بازینمی کنم و سعی می کنم همواره شادی و انرژی خود را به مخاطب انتقال دهم، چون مخاطب ما باهوش است و اگر چیزی بگویی که به آن اعتقاد نداشته باشی یا بخواهی نشاطی ظاهری یا اطلاعات فرآوری نشده را به او تحویل دهی مطمئنا از پس قاب شیشه ای تصویر، آن را درک خواهد کرد. من برای شعور مخاطبم احترام زیادی قائلم و حتی سعی می کنم از بهترین لباس هایم برای اجرا استفاده کنم.
علی ضیا
علی ضیا
با توجه به این که شما در هر دو عرصه صدا و سیما فعال هستید، فرق بین مجری و گوینده از نگاه شما چیست؟
گوینده، متکی به متن است، در حالی که مجری متکی به متن نیست. در رادیو متن ها را می خواندم، ولی آن را به زبان خودم و در راستای متن اصلی برای شنونده بیان می کردم، گوینده نباید حتی یک واو را در جمله جابه جا کند. اما در برنامه ای که ما در تلویزیون اجرا می کنیم متن هایی که گفته می شود با هماهنگی گروه و اتاق فکر است و عقل جمعی تصمیم می گیرد چه چیزی در حال حاضر باید روی آنتن گفته شود و این یک حسن است که از قبل درباره صحبت ها فکر می شود. این تفاوت حتی بین مخاطب رادیو و تلویزیون نیز وجود دارد و من پس از ۵ سال اجرا در رادیو وقتی خواستم بعضی از تکنیک های اجرا در رایو را به تلویزیون بیاورم متوجه شدم به هیچ عنوان جواب نمی دهد. همین قضیه درباره رادیو هم صادق است و من بعد از ۱۱ ماه که به رادیو برگشتم مخاطب رادیو از من اصطلاحات تلویزیون را قبول نمی کرد. این دو رسانه معیارها، ساختارها، فضا و حتی مدیای متفاوتی با هم دارند و برای اجرا باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم. با این که اجرا را شکلی از هنر نمایش می دانم، ولی این مقوله به طور کلی از تئاتر جداست و من در اجرایم نقش کسی را بازی نمی کنم.
بیشتر در چه زمینه هایی مطالعه دارید؟
بیشتر به طور خاص مطالعه می کنم، اما در زمینه های زیادی مطالعه دارم از جمله رمان، جامعه شناسی، فلسفه هنر و… اما بیشتر فضای نشریات را ترجیح می دهم، چراکه یک مجری باید اطلاعاتش به پهنای یک اقیانوس و عمق یک بند انگشت باشد.
آینده را چگونه می بینید؟
به نظر من آینده را باید ساخت. به امید پروردگار من قصد دارم آیند را به نحو شایسته ای تغییر دهم. اول این که قصد دارم خودم بسیار بهتر باشم و مانند بسیاری از کسانی که اسطوره بودند مثل تختی که مردم آنان را به عنوان فرزند خود پذیرفته اند، دوست دارم عنایت خداوند همواره شامل حالم باشد و بعد برنامه های بسیاری در ذهن دارم که هم برای کشورم بتوانم مفید باشم و هم برای شهرم. من به طور حتم برای کاشان تلاش می کنم و استعدادهای بالقوه جوانان شهرم را تا جایی که بتوانم به فعل درمی آورم، گرچه مشکلات زیادی بر سر راهم قرار دارد، اما ایستادگی می کنم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حميد می گوید

    این مردک متملق,چاپلوس هنوز دهنش بوی شیر میده بعد هم ایشان را در دسته مشاهیر جمهوری اسلامی ایران قرار دادید, اصلا ایران بعد از انقلاب مگر مشاهیر هم داره؟ یادحدیث امیرمومنان آدم می افته زمان قدرت نمایی غلامان وزیر دستان!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.