تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه توماس ادیسون

توماس آلوا ادیسون  مهندس، مخترع، دانشمند، و کارآفرین و مخترع برق متولد از امریکا و شهر نیویورک بود.ادیسون ابزار های بسیار را طراحی کرد و بسیار را هم تکمل داد.

زندگینامه توماس ادیسون

توماس آلوا ادیسون  مهندس، مخترع، دانشمند، و کارآفرین و مخترع برق متولد از امریکا و شهر نیویورک بود.ادیسون ابزار های بسیار را طراحی کرد و بسیار را هم تکمل داد. که برجسته ترین و مشهورترین آن‌ها لامپ رشته‌ای است.

زندگینامه توماس ادیسون

هنگامی که ادیسون در دوره ابتدایی درس می‌خواند مدیر مدرسه وی اعتقاد داشت که ادیسون شاگرد کودنی است و عذر وی را از مدرسه خواست.[نیازمند منبع] ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند از این تعداد ۱۰۹۳ امتیاز در ایالات متحده به نام او ثبت شده‌است. واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شدهٔ کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری‌هایش او را یاری می‌کردند.

زندگینامه توماس ادیسون

مطالب خواندنی:

تلفن، ماشین چاپ، میکروفن، گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که ادیسون و همکارانش آن‌ها را ابداع یا بهینه کردند.

ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت، بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون لژیون دونور شده‌است.در ۲۷ ژانویه ۱۸۸۰ ادیسون تقاضانامهٔ دریافت امتیاز اختراع «لامپ روشنایی الکتریکی» را به ادارهٔ اختراعات آمریکا تسلیم کرد اما با درخواستش موافقت نشد. کارشناسان سازمان معتقد بودند که طراحی و ساخت لامپ ادیسون بر مبنای مطالعات ویلیام سایر انجام شده‌است؛ بنابراین تنها امتیاز اختراع رشتهٔ زغالی شده پر مقاومت (مادهٔ تولیدکنندهٔ نور لامپ) به ادیسون تعلق گرفت.در ۱۳ فوریه ۱۸۸۰ وی به کشف یک پدیدهٔ مهم فیزیکی نائل آمد که اکنون به اثر ادیسون معروف است.دو سال پس از نمایش عمومی لامپ الکتریکی، (۱۸۸۲) ساختمان کارخانهٔ مرکزی تولید برق موسوم به «ایستگاه پرل استریت» به پایان رسید و در چهارم سپتامبر همان سال نخستین سیستم توزیع نیروی الکتریسیته در جهان با قدرت ۱۱۰ ولت و ۵۹ مشتری در پایین محلهٔ منهتن به دست ادیسون افتتاح گردید.

نفس های اخرادیسون

چندی بعد ادیسون کوشید تا حق امتیاز لامپ برق را در بریتانیا از آن خود کند و بر رقیبش جوزف سووان – که مستقل از توماس ادیسون موفق به اختراع لامپ حرارتیِ رشته کربنی شده بود- پیروز شود اما پس از یک دعوای حقوقی بی‌حاصل، دو طرف با یکدیگر به توافق رسیدند و برای بهره‌مند شدن از منافع اختراعشان در بریتانیا شرکت «ادیسون» را تأسیس کردند. این شرکت در سال ۱۸۹۲ جزئی از کمپانی بزرگ جنرال الکتریک (متعلق به ادیسون) گردید.

زندگینامه توماس ادیسون

در ۶ ژانویه ۱۹۳۱ ادیسون خواست ثبت آخرین وسیله که اختراع کرده را بنوسید «وسیله‌ی نگهدارنده‌ی اشیاء زمانی آبکاری الکتریکی» را به اداره‌ی ثبت اختراعات داد اما قبل از گرفتن پاسخ ، او از دنیا رفت و این مخترع و مخترع برق کبیر در زمان ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ در عمر ۸۴ سالگی به علت بیماری دیابت چشم از جهان فرو بست.

منبع ویکی‌پدیا سر پوش
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.