تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه جیمز ماکسول

جِیمز کلارک ماکسوِل که از مشاهیر انگلستان بوده در تاریخ 31 ژوئن سال 1831 به دنیا امده. از فیزیکدانانانگلستانی معروف بود.

زندگینامه جیمز ماکسول

جِیمز کلارک ماکسوِل که از مشاهیر انگلستان بوده در تاریخ ۳۱ ژوئن سال ۱۸۳۱ به دنیا امده. از فیزیکدانانانگلستانی معروف بود.نبوغ ماکسول در ریاضیات، در دوران کودکیِ وی آشکار شد که بعدها آن را در بسیاری از حوزه‌ها به کار گرفت. او در چهارده سالگی، نوشتاری در مورد بیضی‌ها منتشر کرد. ماکسول در سال ۱۸۵۴ تحصیلات خود را به پایان رسانید و بعد از تکمیل تحصیلات در دانشگاه ادینبورگ و کمبریج، اولین پروفسور علوم طبیعی اسکاتلند و سپس کمبریج شد.

مطالب خواندنی:

زندگینامه همفری دیوی

زندگینامه جاستین بیبر

زندگینامه جیمز ماکسول

این فیزیکدان برجسته در سال ۱۸۶۰ دچار بیماری سخت ابله شد اما زنده ماند و به دانشگاه کینگ در لندن رفت. در لندن او با مایکل فارادی در موسسه‌ی سلطنتی آشنا شد و در کارهایش در زمینه‌ی الکترومغناطیس پیشرفت زیادی کرد، که از جمله آنها می توان ارائه یک مدل برای القا الکترومغناطیس را نام برد. جیمز کلرک در یکی از مهم‌ترین کارهایش نوشته است:”سرعت آن آنقدر نزدیک سرعت نور است که به نظر می‌رسد ما دلیل محکمی داریم تا نتیجه بگیریم که خود نور (شامل گرمای تابشی و دیگر تابش‌ها در صورت وجود) یک تداخل الکترومغناطیسی است که از داخل میدان مغناطیسی بر طبق قوانین الکترومغناطیس انتشار می یابد” – تئوری دینامیکی میدان مغناطیسیدر سال ۱۸۶۵ جیمز به گلنیر(Glenair) در اسکاتلند بازگشت و کتاب نظریه‌ی گرما را نوشت.در سال ۱۸۷۱، او به کمبریج بازگشت و کار ساخت آزمایشگاه کاوندیش را آغاز کرد.

مرگ این فیزیکدان برجسته

جیمز ماکسول در ۵ نوامبر ۱۸۷۹ در سن ۴۸ سالگی بر اثر سرطان شکم در گذشت. جیمز ماکسول یک فیزیکدان همه چیز دان واقعی بود. در کنار یافته‌های علمی او به شعر نیز علاقه داشت و از نقاشی لذت می‌برد. با این حال، بسیاری از هم دوره‌های او گفته‌اند که جیمز در موقعیت‌های اجتماعی اعتمادبه‌نفس و جذابیت کمی داشت. او به عنوان یک دانشمند غیرعادی معمولی شهرت یافته بود.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.