تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه سید محمود حسابی

پروفسور محمود حسابی با اسم واقعی محمود خان میرزا حسابی دانشمند فیزیک ، سناتور، جزو وزیران آموزش و پرورش در دوره پادشاهی پهلوی بود.

زندگینامه سید محمود حسابی

پروفسور محمود حسابی با اسم واقعی محمود خان میرزا حسابی دانشمند فیزیک ، سناتور، جزو وزیران آموزش و پرورش در دوره پادشاهی پهلوی بود. وی تاسیس کننده فیزیک دانشگاهی در ایران بود. سید محمود حسابی در تاریخ ۳ اسفند سال ۱۲۸۱ در تفرش از خانواده ای از همان دیار به دنیا امد. پدرش رویای دوری از کشور، در مدرسه کشیش‌ها از کشور فرانسه را در سر داشت. در همان موقع درس های مذهبی و ادبیات فارسی را پیش مادر خودش یاد گرفت. او قرآن و دیوان حافظ را از بر بود.

سید محمود حسابی نیز به کتاب های بوستان سعدی، گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و نشریه های قائم مقام فراهانی بسیار علاقه مند بود. وی با اشعار و موزیک قدیمی ایران و موزیک کلاسیک اروپا کاملا آشنا بود. او در زدن ویولن و پیانو بسیار ماهر بود. او در چند زمینه ورزشی هم به موفقیت هایی رسید، که انها عبارتند از گرفتن مدرک نجات غریق در زمینه شنا در زمان نوجوانی در خارج از کشور.نیز وزارت راه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشتی‌های ارتش دریایی ایران را به نام محمود حسابی نام گذاشته اند.

زندگینامه سید محمود حسابی
تحصیلات پروفسور سید محمود حسابی

اغاز تحصیلات راهنمایی سید محمود حسابی دقیقا با آغاز جنگ جهانی اول یکی شد. و از کار افتادگی مدارس فرانسوی زبان بود. با توجه به این نکته در بیوگرافی سید محمود حسابی ، به وقت ۲ سال در خانه درس می خواند. پس از آن در دانشگاه آمریکایی بیروت به ادامه درس خواندن علاقه مند شد. در سن ۱۷ سالگی لیسانس ادبیات، و در سن ۱۹ سالگی لیسانس بیولوژی را کسب کرد.بعد از آن در زمینه مهندسی راه و ساختمان از کالج فرانسوی مهندسی در بیروت فارغ التحصیل شد. در آن زمان با کار کردن در زمینه نقشه کشی و راهسازی، هزینه های خانواده را تامین می کرد. او نیز در زمینه های دکتری، ریاضی و ستاره شناسی به درس خواندن  ادامه داد.وی در کالج سوربن فرانسه، در زمینه  فیزیک به درس خواندن و تحقیق ادامه داد. در سال ۱۹۲۷ میلادی در سن ۲۵ سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با دادن رساله ای با اسم “حساسیت سلول های فتوالکتریک”، با رتبه ای فوق العاده کسب کرد.

زندگینامه سید محمود حسابی

مطالب خواندنی:
او در کالج پرینستون آمریکا تحت نظارت دکتر انیشتین نظریه هایی درباره “بی نهایت بودن ذرات” و “عبور نور از مجاورت ماده” ارائه نمود الگو پرداخت. بعد از ان در کالج شیکاگو برای ثبت کردن نظریه هایش آزمایشاتی کرد.کمپانی راهسازی فرانسوی که او در آن اشتغال می کرد، بخاطر تشکر از تلاش هایش، وی را جهت ادامه تحصیل به فرانسه فرستاد. در سال ۱۹۲۴ میلادی به کالج فوق العاده برق پاریس رفت و در سال ۱۹۲۵ میلادی فارغ التحصیل شد.

مقام های پروفسور محمود حسابی

او به دلیل کوشش های خستگی ناپذیر مشهور به پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران شد.
همچنین به گرفتن بهترین نشان علمی فرانسه یعنی لژیون دونور مفتخر شدند.
او در سال ۱۹۹۰ به عنوان “مرد اول علمی جهان” گزینش شد.

زندگینامه سید محمود حسابی
ایرج حسابی پسر محمود حسابی در گفت و گویی به نوشته های پدرش با فیزیکدان زن فرانسوی و برنده نوبل فیزیک با اسم دکتر لولا توجه می کند با اینکه در حال حاظر فقط دو فیزیکدان زن توانستند نوبل فیزیک را کسب کنند که در بین آن‌ها نام چنین اشخاصی نیست.

زندگینامه سید محمود حسابی

بعضی از ادم های دانشگاهی مثل رضا منصوری مهدی زارع و ضیاء موحد مبالغه در وصوف او بسیار صحبت ها کرده اند. خیلی نیز مانند مهدی گلشنی ضمن نکوهش اشوه های بیش از حد ور وصف او البته بد شماردن نقدهای تند، او را فیزیکدانی متفکر می دانستند. ناصر مقبلی، استادیار و دستیار سید محمود حسابی هم، خدمت های حسابی را در پیشرفت و به ابدیت سپهر علمی ایران بسیار گرامی شمرده و کوشش های او جهت حفظ یاد او را بسیار تحسین می کردند.ایرج حسابی فرزند محمود حسابی این انتقاد ها را نپذیرفته است. او در گفت و گویش گفته‌ است که پدرش هیچ عکسی با آلبرت اینشتین نگرفته.
منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.