تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه لویی پاستور

لویی پاستور از شیمی‌دانان و زیست‌شناسان مشهور فرانسوی است.شهرت وی مدیون شناخت نقش باکتریها در بروز بیماری و کشف واکسن ضد هاری می‌باشد.

زندگینامه لویی پاستور

لویی پاستور از شیمی‌دانان و زیست‌شناسان مشهور فرانسوی است.شهرت وی مدیون شناخت نقش باکتریها در بروز بیماری و کشف واکسن ضد هاری می‌باشد. همچنین عمل پاستوریزه‌کردن که از نام او گرفته شده، از ابداعات این دانشمند نامدار است. پاستور نخستین کسی است که پی به واگیردار بودن سیاه‌زخم گوسفندان برد.لویی پاستور در ۲۷ دسامبر ۱۸۲۲ در شاتو ویله نوولتان از ایالت ژورا زاده شد.

برجسته‌ترین کار این دانشمند شیمی و فیزیک کشف دارویی برای درمان مرض وحشت‌آور هاری است. پس از آن دیگر کسی از بیماری هاری و سگ هار دچار وحشت نشد. لویی پاستور در سال ۱۸۲۲ متولد شد پدرش رنگرز بود در دانشسرای عالی پاریس تحصیلات خود را به پایان رسانید. او در دوران تدریس فیزیک در دیژون و آموزش شیمی در استرانبورگ همه‌اش در اندیشه کشف آفت آبجو و شراب بود.زیرا تا آن موقع علت آن را نمی‌دانستند و پیوسته ذهنشان مشغول آن بود. پاستور از کوشش بی فرجام همکارانش نومید نشد و سرانجام دریافت که ذرات زنده‌ای عامل حقیقی این تحولات هستند. او در سال ۱۸۷۲ کتاب معروفش را درباره تخمیر نوشت و از آن پس سازندگان آبجو دستور او را به کار بستند.

زندگینامه لویی پاستور

کتشافات درمانی پاستور

لویی پاستور سپس درمانی برای سیاه زخم (بیماری ای که به طور عمده گاوها را تحت تأثیر قرار میداد) او متوجه شد که با دادن فرم ضعیف بیماری به این حیوانات، آنها می توانستند نسبت به آن بیماری ایمنی بدست آورند.

این موفقیت او را تشویق به ایجاد درمانی برای بیماری هاری کرد که در آن زمان بسیار رایج بود. با استفاده از اصول مشابه، او نوع ضعیف شده این بیماری را ایجاد کرد. آزمایش بر روی حیوانات مبتلا به هاری موفقیت آمیز بود، با این حال او به دلیل ترس از عدم تأثیر، نسبت به آزمایش بر روی انسان ها دودل بود. در یک مرحله، او تصمیم گرفت که با ایجاد بیماری هاری در خود و تزریق پادزهر، عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهد، ولی قبل از اینکه بتواند طرح خود را پیاده سازی کند، یک پسر جوان که ۱۴ بار توسط یک سگ هار گاز گرفته شده بود به نزد وی آورد شد. پدر و مادر او موافقت کردند که روش نامطمئن جدید را امتحان کنند. درمان او موفقیت آمیز بود و اخبار درمان به زودی گسترش یافت. بیش از ۳۵۰ نفر برای درمان نزد لویی پاستور آمدند. لویی و تیم دانشمندان وی تمام مدت کار می کردند تا جان افرادی که مبتلا به هاری شده بودند را نجات دهند.

زندگینامه لویی پاستور

شکست لویی در کارنامه درمانی

فقط یک شکست در کارنامه درمانی وی وجود داشت: یک دختر ده ساله. زمانی که آن دختر به نزد لویی آورده شد، او متوجه شد که بیماری بیش از حد پیشرفت کرده است، ولی با این وجود درمان خود را انجام داد. دخترک در دست های وی جان داد و لویی با چشم های گریان به پدر و مادر وی گفت:”من کاری را که می توانستم انجام دادم. ای کاش می توانستم فرزند کوچک شما را نجات دهم”این کلام گواهی از قلب بزرگ این دانشمند معروف می داد که علاقه زیادی به بیماران خود داشت.

موسسه درمانی بیماری هاری

در سال ۱۸۸۸ ، دوستان و حامیان مالی وی یک موسسه برای درمان بیماری هاری برای وی ایجاد کردند و لویی پاستور توانست با موفقیت برای جذب امکانات پژوهشی بهتر برای دانشمندان اقدام کند. درخواست وی برای کمک های مالی بیشتر به گوش ناپلئون سوم رسید. لویی پاستور استدلال کرد که:

” فیزیکدانان و شیمیدانان بدون آزمایشگاه، مانند سربازان بدون اسلحه در میدان جنگ هستند.”

وفات لویی پاستور

لوئیس در سال ۱۸۹۵ در سن ۷۳ سالگی درگذشت. در آخرین روز او اظهار داشت”من دوست دارم جوان تر بودم، تا خود را وقف تلاشی جدید برای کشف بیماری های جدید کنم”لویی پاستور ایمان عمیقی به طبیعت خوب انسان ها داشت. او به طور خستگی ناپذیری برای ارائه منافع واقعی برای درمان بیماری های عفونی کار می کرد. او بیش از هر فرد دیگری در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، در افزایش امید به زندگی در انسان ها سهم داشت.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.