تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه محمد رضا شجریان

محمدرضا شجریان در شهر مشهد در تاریخ 1 مهر 1319 متولد شده است. وی خواننده سنتی، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، وخوشنویس است که نامزد ۲ جایزه گرمی هم شده.

زندگینامه محمد رضا شجریان

محمدرضا شجریان در شهر مشهد در تاریخ ۱ مهر ۱۳۱۹ متولد شده است. وی خواننده سنتی، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، وخوشنویس است که نامزد ۲ جایزه گرمی هم شده.وبلاگ انجمن آسیا استاد شجریان را از معروف ترین خوانندگان مشهور ایران معرفی کرده.مجله ونکوورسان این خواننده سنتی را جزو مهم‌ترین خوانندگان موسیقی دنیا و نیز رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال ۲۰۱۰ این خواننده سنتی را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌است. شجریان در ایران به خسرو آواز ایران مشهور می‌باشد.

زندگینامه محمد رضا شجریان
استاد شجریان، در حال حاظر مدیر شورای عالی خانه موزیک ایران، سازنده گروه شهناز و اخترع کننده چند ساز موسیقی می‌باشد. نیز از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در رشته موسیقی کار می کنند. شجریان در خواندن قرآن نیز مهرات داشته و دعای ربنا مشهورترین تلاوت قرآنیِ اوست؛ این کار به دست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت شده‌ است.خوانندگان مشهور ایران مثل ایرج بسطامی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار و پسرش همایون از درس اموختگان استاد شجریان هستند.

فعالیت های موسیقی این خواننده سنتی

در سال ۱۳۳۱، برای اولین دفعه، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان ارائه شد. استاد شجریان در سال ۱۳۳۸ به دانش‌ سرای ابتدایی در مشهد رفت و از موقع  برای اولین دفعه با یک معلم موسیقی آشنا شد.بعد از اخذ دیپلم دانش‌ سرای عالی، به آموزش و پرورش رفت و به درس دادن روی اورد و در این تایم با سنتور آشنا شد و یادگیری این ساز را نزد جلال اخباری اغاز کرد.

زندگینامه محمد رضا شجریان
محمدرضا شجریان آلبوم صوتی مرغ خوش‌خوان و دو آلبوم تصویری کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در تهران که در ارتباط با همماری وی با گروه شهناز بود را در اوایل دههٔ ۱۳۹۰ انتشار داد. بعد از آن، به طور کوتاه مدت با برادران پورناظری (تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری) کار کرد که نتیجه آن آلبوم رنگ‌های تعالی می‌باشد.

البته این اثر به صورت رسمی منتشر نشده، بلکه بر روی اینترنت پخش شده‌است. محمدرضا شجریان، بعد از آن، همکاری با برادران پورناظری را قطع کرد و در سال ۱۳۹۳ یک بار دیگر به‌همراه گروه شهناز و با حضور سعید فرج‌پوری یک تور کنسرت جهانی با عنوان سرگشتگان عشق برگزار کرد.سال ۱۳۹۱، شجریان به تبریک زادروز بهرام بیضایی به خانهٔ وی در کالیفرنیا رفت؛ و بهار سال بعد در آواخوانیِ آرش بیضایی در دانشگاه استنفورد حضور یافت.در سال ۱۳۹۴ حسین نوش‌آبادی اعلام کرد که محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت ممنوعیت قانونی دارد. شجریان در هفتم شهریور ۱۳۹۴ به‌علت عوارض ناشی از سرماخوردگی، در بیمارستان کسری بستری شد.

زندگینامه محمد رضا شجریان

خطاطی

محمدرضا شجریان اضافه بر خواننده بودن، عاشق خوشنویسی است. شجریان از سال ۱۳۴۴ به یادگیری خط نستعلیق پیش ابراهیم بوذری و حسین میرخانی پرداخت. وی تاکنون دارای رتبه عالی در خط نستعلیق می‌باشد. محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۹ اثر های خطاطی خود را در نمایشگاهی در تالار وحدت در کنار منتخبی از خوش‌نویسان هم عصر به نمایش گذاشت.

 

 قرآن خواندن استاد شجریان

محمدرضا شجریان نخستین دفعه پیش پدرش (حاج مهدی شجریان) که خود از قاریان مشهد بود، قرائت قرآن را یاد گرفت. محمدرضا شجریان تا قبل از سال ۱۳۴۶ که به تهران رفته بود، به طور افتخاری در رادیو مشهد قرآن می‌خواند. پدر او با آواز خواندن پسرش مخالف بود و محمدرضا شجریان بخاطر همین تا چهار سال در رادیو تهران با نام «سیاوش بیدگانی» آواز خواند.مرسی که تا پایان بیوگرافی محمدرضا شجریان با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا بیتوته
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.