تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه هاپر گریس

گریس موری هاپر زاده شده در نیویورک در کشور بزرگ امریکا که با اسم اولین خانوم نرم‌ افزار و اولین مادر و مدرس برنامه‌ نویسی رایانه معروف است.

مقدمه

گریس موری هاپر زاده شده در نیویورک در کشور بزرگ امریکا که با اسم اولین خانوم نرم‌ افزار و اولین مادر و مدرس برنامه‌ نویسی رایانه معروف است.

گریس هاپر اولین زبان برنامه‌نویسی را در سال‌های دههٔ ۱۹۵۰ برای رایانهٔ مارک یکم و یونیواک یکم اختراع کرد و نخستین مترجم (کامپایلر) را ساخت.از وی به‌عنوان زنی که در پروژه طراحی و ساخت زبان کوبول (COBOL) در کنار چارلز فیلیپس (Charles Philips) پیشتاز بوده، یاد می‌شود.وی نخستین زنی بود که درجهٔ دکترای ریاضی را در دانشگاه ییل (Yale) دریافت کرد و نیز به‌عنوان پیرترین افسر در خدمت نیروی دریایی آمریکا بود.دستاوردهای گریس هاپر و فعالیت او در ارتش باعث شده تا القاب متنوعی از ملکه‌ی برنامه‌نویسی تا گریس شگفت‌انگیز به او داده شود. برخی از موشک‌ها و ابرکامپیوترهای آمریکایی نیز به نام این دانشمند ثبت شده‌اند. هاپر در طول مدت زندگی ۴۰ جایزه و درجه‌ی افتخاری متنوع دریافت کرد. حتی پس از مرگ هاپر نیز جایزه‌هایی به او اهدا شد که از این میان می‌توان مدال آزادی سال ۲۰۱۶ آمریکا را نام برد.

تولد و تحصیل

گریس هاپر در ۹ دسامبر سال ۱۹۰۶ در نیویورک سیتی متولد شد. او بزرگترین فرزند یک خانواده‌ی ۵ نفره بود. والتر فلچر ماری و مری کمبل ون‌هورن پدر و مادر گریس بودند که اصلیتی اسکاتلندی و هلندی داشتند. جد پدری او از سربازان ارتش آریکا بوده و در جنگ داخلی این کشور حضور داشته است. پدر گریس کارگزار بیمه و مادرش عاشق ریاضیات بود. این عشق به ریاضیات به گریس هم منتقل شد.
گریس از کودکی به ماشین‌آلات و کشف ناشناخته‌های علاقه‌مند شد
سال‌های کودکی گریس با علاقه‌ی زیاد به مطالعه، نواختن پیانو و یادگیری روش کار ماشین‌آلات گذشت. او یک بار یک ساعت زنگ‌دار را دمونتاژ کرد تا روش کار آن را متوجه شود. وقتی گریس نتوانست آن ساعت را مونتاژ کند، برای درک روش مونتاژ، ۷ ساعت زنگ‌دار دیگر در خانه را نیز باز کرد تا این که در نهایت توسط مادرش متوقف شد!
گریش برای تحصیل به دو مدرسه‌ی مخصوص دختران فرستاده شد. گراهام و شون‌میکرز نام مدارسی بودند که گریس در نیویورک‌سیتی در آنها تحصیل کرد. هدف هاپر برای تحصیلات دانشگاهی، کالج واسر بود که در سال ۱۹۲۳ برای آن اقدام کرد. ضعف در امتحان زبان‌های لاتین باعث شد تا هاپر در اولین تلاش ناموفق شده و یک سال دیگر برای ورود به دانشگاه تلاش کند.

هاپر یک سال در مدرسه‌ی هارتریج در پلینفیلد نیوجرسی تحصیل کرد و سرانجام در سال ۱۹۲۴ وارد کالج واسر شد. تحصیلات دانشگاهی او در رشته‌های ریاضی و فیزیک در این دانشگاه انجام شد تا این که در سال ۱۹۲۸ با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. هاپر پس از فارغ‌التحصیلی برای ادامه‌ی تحقیقات به دانشگاه ییل رفت.

مطالب خواندنی:

گریس ماری دو سال پس از فارغ‌التحصیلی با استاد دانشگاه نیویورک وینسنت فاستر هاپر ازدواج کرد و از آن زمان نام گریس هاپر را برای خود برگزید. مطالعات گریس در دانشگاه ییل به‌خاطر بورسیه‌ای بود که کالج واسر به او داده بود و در سال ۱۹۳۰، مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه ییل برای او به ارمغان آورد.

گریس هاپر در سال ۱۹۳۱ تدریس در کالج واسر را شروع کرد. او به‌عنوان استاد ریاضیات در این دانشگاه مشغول شده و پس از سه سال تدریس، به درجه‌ی استادیاری رسید. دانشگاه ییل در سال ۱۹۳۴ مدرک دکترا را به گریس هاپر اهدا کرد. استاد راهنمای او در پایان‌نامه‌ی دکترا، Øystein Ore بود. هاپر در سال ۱۹۴۱ برای ادامه‌ی تدریس به دانشگاه نیویورک رفت.

توسعه‌ی کامپابلر با هدف ارتباط آسان‌ تر انسان با ماشین انجام شد

هاپر در مصاحبه‌هایی گفته است که در ابتدا هیچ کس به او و کامپایلرش اعتقاد نداشت. اکثر افراد بر این باور بودند که کامپیوتر تنها زبان الگوریتم می‌فهمد و ترجمه‌ی زبان انگلیسی به زبان ماشین غیرممکن است. این دانشمند بزرگ در مورد دلیل توسعه‌ی کامپایلر، تنبلی خودش را عنوان می‌کند. او امیدوار بود با ورود کامپایلرها به علم کامپیوتر، برنامه‌نویس‌ها به همان اصل اولیه‌ی خود یعنی دانش ریاضیات بازگردند.

در واقع هاپر قصد داشت برنامه‌نویسی را برای پردازشگران داده آسان کند. او می‌خواست این افراد عبارت‌های خود را به زبان ریاضی یا انگلیسی بنویسند و کامپیوتر، آنها را به زبان ماشین تبدیل کند.
شرکت Remington Rand در سال ۱۹۵۰، شرکت اکرت-ماکلی را خریداری کرد و آن را به‌عنوان زیرمجموعه‌ی توسعه‌ی یونیوک به ثبت رساند. هاپر در ساختار جدید به‌عنوان مهندس سیستم مشغول به کار شد و مدیریت توسعه‌ی برنامه‌‌نویسی اتوماتیک در زیرمجموعه‌ی یونیوک را بر عهده گرفت. هاپر در آن سال‌ها باجدیت کار روی کامپایلرها را ادامه داد و اولیت مقاله‌ی خود در این موضوع را در سال ۱۹۵۲ منتشر کرد.

فعالیت جدی بعدی گریس هاپر در دنیای برنامه‌نویسی، تلاش برای توسعه‌ی زبان برنامه‌نویسی مخصوص کسب‌وکارها بود. در آن زمان فلو-ماتیک تنها زبان مخصوص در این حوزه بود و پایه‌های زبان جدید یعنی همان کوبول یا COBOL بر اساس آن برنامه‌ریزی شد. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۵۹ رونمایی شد. توسعه‌ی زبان کوبول ( COmmon Business-Oriented Language) به‌دست متخصصان متعدد آن زما بود و هاپر به‌عنوان مشاور فنی آنها فعالیت می‌کرد.
علاوه بر زبان فلو-ماتیک، ایده‌هایی از زبان توسعه‌یافته توسط آی‌بی‌امن یعنی COMTRAN نیز در توسعه‌ی کوبول استفاده شدند. ایده‌های هاپر مبنی بر این که زبان برنامه‌نویسی باید حتی‌الامکان به انگلیسی (نه زبان ماشین) نزدیک باشد، توسعه‌ی کوبول را جهت‌ دهی کرد.

سال‌های پایانی و مرگ

پس از سال‌های فعالیت‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و عملی، هر فردی برای گریس هاپر یک بازنشستگی آرام را پیش‌بینی می‌کرد. البته این نوع از زندگی هیچ‌گاه با شخصیت هاپر هماهنگ نبود و او بلافاصله به‌عنوان مشاور ارش در شرکت Digital Equipment Corporation مشغول به کار شد. هاپر تا سال ۱۹۹۰ در این شغل فعالیت کرد.گریس هاپر در زمانی فعالیت می‌کرد که فرصت‌های جدیدی برای زنان در جهان در حال شکوفایی بود. تعداد بالایی از زنان در دهه‌یهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به درجه‌ی دکترا در دانشگاه‌ها دست پیدا می‌کردند که تا دهه‌‌ی ۱۹۸۰ یک رکورد باقی ماند. جنگ جهانی دوم نیز فرصت خوبی بود تا زنان بیشتری وارد صنعت شوند. البته ورود و سلطه‌ی هاپر در صنعتی که تماما در سلطه‌ی مردان بود، در آن زمان یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شد. خصوصا فعالیت در ارتش آمریکا، دستاوردی بزرگ برای این بانو بود.

منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.