تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه پیر کوری

پیر کوری در تاریخ 15 مه سال 1859 در فرانسه به دنیا امد.وی فیزیکدان فرانسوی و از پیشگامان عرصه بلورشناسی، مغناطیس و رادیو اکتیویته بود.

زندگینامه پیر کوری

پیر کوری در تاریخ ۱۵ مه سال ۱۸۵۹ در فرانسه به دنیا امد.وی فیزیکدان فرانسوی و از پیشگامان عرصه بلورشناسی، مغناطیس و رادیو اکتیویته بود.این فیزیکدان فرانسوی و همسرش ماری کوری، به همراه آنری بکرل در سال ۱۹۰۳ موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردیدند. آنها این جایزه را به خاطر کشف خودپرتوزایی و مطالعه پدیده‌های تابشی در در کشف رونتگن، دریافت نمودند.

ویژگی پیزوالکتریک

در سال ۱۸۸۰ پییر کوری به همراه برادر بزرگ‌ترش با نام ژاک( ۱۹۴۱-۱۸۵۶) نشان دادند که زمانی که بلور فشرده شود پتانسیل الکتریکی ایجاد می‌گردد و این خاصیت پیزوالکتریکی نام گرفت. آن‌ها برای کمک به کار خود دستگاه اندازه‌گیری کوارتز پیزوالکتریک را اختراع کردند. کمی پس از آن، در سال ۱۸۸۱ آن‌ها اثر معکوس آن را را نشان دادند: بلورها زمانی که تحت میدان الکتریکی قرار بگیرند تغییر شکل می‌دهند. تقریباً امروزه همه‌ی مدارهای الکتریکی دیجیتال، از این قانون در شکل اسیلاتورهای کریستالی استفاده می‌کنند.

زندگینامه پیر کوری

پییر کوری ماری اسکلودوسکا ( ماری کوری) را زمانی ملاقات کرد که یکی از دوستانش، او را به ماری معرفی کرد. چیزی که پییر را جذب ماری می‌کرد این بود که او شبیه به دختران دیگر نبود و به علم علاقه داشت. او به ماری درخواست ازدواج داد، اما ماری پیشنهادش را نپذیرفت. بعد از چند درخواست، سر انجام ماری قبول کرد و در ۲۶ جولای ۱۸۹۵ با یکدیگر ازدواج کردند.دختر پییر و ماری با نام ایرنه ژولیت کوری و داماد آن‌ها فردریک ژولیت کوری نیز فیزیکدان هایی بودند که در بررسی رادیو اکتیو نقش داشتند. این دو نیز برای کارهای خود جایزه‌ی نوبل دریافت کردند.

زندگینامه پیر کوری

 دستاوردهای این فیزیکدان فرانسوی و مرگ وی

پییر کوری به عنوان یکی از پایه‌گذاران فیزیک مدرن شناخته می‌شود. به عنوان یک محقق جوان، کارهای او کشفیات بزرگی در زمینه موج گرما، بلورها، مغناطیس و تقارن محسوب می‌شد. پییر در سال ۱۸۹۵ قبل از ازدواج با ماری اسکلودوسکا قانون کوری را فرموله کرد. زن و شوهر کوری، همراه با هم در زمان تحقیق بر روی رادیواکتیویته، پلونیوم و رادیوم را کشف کردند.ماری و پییر کوری به همراه هنری بکرل، در سال ۱۹۰۳ جایزه‌ی نوبل فیزیک را به خاطر کار انقلابی‌شان در زمینه‌ی رادیو اکتیو دریافت کردند.پییر کوری بر اثر تصادف با یک درشکه در ۱۹ آوریل ۱۹۰۶ در پاریس درگذشت. او در زمان مرگش تنها ۴۶ سال سن داشت.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.