تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه جان پل گتی

جان پل گتی یک ادم فعال در عرصه اقتصاد و کارآفرینی بوده و نیز متولد شده در کشور ایالات متحده آمریکا بود.جان پل گتی پولدارترین ادم امریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود

زندگینامه جان پل گتی

جان پل گتی یک ادم فعال در عرصه اقتصاد و کارآفرینی بوده و نیز متولد شده در کشور ایالات متحده آمریکا بود.جان پل گتی پولدارترین ادم امریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود. و جهت نخستین دفعه گفته که «من ترجیح می‌دهم که از ۱٪ تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰٪ تلاش خودم». این فکر که اهرم زدن در اقتصاد گفته می شود، امروزه پایه‌گذار فلسفهٔ بازاریابی شبکه‌ای شده‌است.جان پل گتی مشهورترین عضو خانواده‌ی گتی در تاریخ است. خانواده‌ای ثروتمند و فعال در صنعت نفت که جورج فرانکلین گتی، پدر جان به‌عنوان بزرگ خاندان آن شناخته می‌شود؛ خانواده‌ای که در دوره‌ای از تاریخ به‌عنوان ثروتمندترین خاندان آمریکا شناخته می‌شدند. اکنون ثروت این خانواده حدود ۵.۴ میلیارد دلار گزارش شده است.

زندگینامه جان پل گتی
جان پل گتی در ۱۵ دسامبر سال ۱۸۹۲ در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا متولد شد. مادر او سارا کترین مک‌فرسون نام داشت و پدرش، جورج گتی بود. جورج گتی یک وکیل فعال در بازار بیمه و سرمایه بود که ثروت ابتدایی خود را از استخراج نفت در بارتلس‌ویل اوکلاهاما جمع کرد.

پس از مهاجرت خانواده‌ی گتی به لس‌آنجلس، جان دوران کودکی خود را در این شهر گذراند و برای تحصیل به مدرسه‌ی نظامی هاروارد رفت. او برای ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی دبیرستان، به دبیرستان پلی‌تکتیک جان فرانسیس در لس‌آنجلس رفت. علاقه‌ی شدید او به مطالعه، باعث شد اطرافیان، لقب «گتی دیکشنری» را به او بدهند. مطالعات جامع جان، او را با زبان‌های آلمانی، ایتالیایی و فرانسه آشنا کرد. علاوه بر آن، علاقه‌ی شدید او به هنر کلاسیک، باعث شد که جان جوان در خواندن زبان سنتی یونانی و لاتین نیز مهارت‌هایی کسب کند.

زندگینامه جان پل گتی

اغاز حرفه جان پل گتی

مطالب خواندنی:

جورج گتی در پاییز سال ۱۹۱۴، سرمایه‌ای ۱۰ هزار دلاری در اختیار فرزندش قرار داد تا دارایی‌های نفتی خانواده را در اوکلاهاما گسترش دهد. اولین خرید جان، سایت نفتی نانسی تیلور در نزدیکی شهر هاسکل اوکلاهاما بود. این خرید، زمینه‌ی موفقیت‌های اولیه‌ی جان را فراهم کرد. این سایت در آگوست سال ۱۹۱۵ موفق به کشف نفت شد و تا تابستان سال بعد، کمیسیون ۴۰ درصدی که نصیب گتی شد، او را میلیونر کرد.

زندگینامه جان پل گتی

جان این تاجر بزرگ در دوران جوانی، برخلاف ثروت‌اندوزی موفق، ارتباطات خانوادگی موفقی نداشت. او در دهه‌ی ۱۹۳۰ سه ازدواج ناموفق داشت. این اتفاقات باعث نارضایتی پدر او شد و جورج گتی در زمان مرگش در سال ۱۹۳۰، تنها ۵۰۰ هزار دلار از سرمایه‌ی ۱۰ میلیون دلاری خود را برای پسرش به ارث گذاشت. جان، یک‌سوم از سهام شرکت George Getty Inc را تصاحب کرد و مادرش، صاحب دو سوم دیگر شرکت شد. نکته‌ی جالب اینکه عصبانیت جورج از پسرش به حدی بود که پیش از مرگ مدعی شده بود جان پل، تمام کسب و کار خانواده را از بین خواهد برد.

سالهای اخر عمر این تاجر

جان پل گتی این تاجر بزرگ در سال‌های پایانی زندگی‌اش هم هنوز با قدرت کار می‌کرد. او در ۷۴ سالگی روزانه ۱۶ تا ۱۸ ساعت مشغول به کار بود و دارایی‌ها و ارزش سهامش را بررسی می‌کرد. جان پل گتی در ششم ژوئن سال ۱۹۷۶ در ۸۳ سالگی در قصر ساتن از دنیا رفت. او در ویلای گتی دفن شد؛ البته محل دفن گتی برای بازدید عموم باز نیست.

مقاله‌ها و داستان‌های متعددی در مورد زندگی گتی نگاشته شده است. آخرین اثر هنری مربوط به زندگی گتی، فیلم All the Money in the World به کارگردانی ریدلی اسکات است که در سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمد. این فیلم داستان ربوده شدن گتی سوم را به تصویر کشیده است.مرسی که تا پایان بیوگرافی جان پل گتی با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.