تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه کارل فریدریش

کارل فریدریش گاوس دانشمندی بزرگ در عرضه ها و رشته هایی بزرگ همچون ریاضی، ستاره‌شناسی و فیزیک‌ بوده و او در کشور آلمان به دنیا امده است.

زندگینامه کارل فریدریش

کارل فریدریش گاوس ریاضی دان و دانشمند بزرگ در رشته هایی به غیر از ریاضی مثل، ستاره‌شناسی و فیزیک‌ بوده و او در کشور آلمان به دنیا امده است. بخاطر پژوهشات و معادلاتی که او به دست اورد، به او «پرنس ریاضی دان ها» داده‌اند. کارل فریدریش در زمینه های گوناگون ریاضی بسیار موثر بوده است و وی را از بهترین ریاضی دان ها می‌دانند. کارل فریدریش زمانی رئیس رصدخانه گوتینگن بوده‌است. در حال که او را پرنس ریاضی دان ها خطاب می کردند، چند نسل قبل از او از حکومت و شاهزادگی خیلی دور بودند. از خانواده ای تهی دست در منزلی کوچک در شهر براون‌ شوایگ در آلمان در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۷۷۷ متولد شد. طبق سخن خود کارل فریدریش، مادرش تاریخ دقیق زاد روزش را به یاد نمی اورد. او تنها می‌دانست که چهارشنبه هشت روز قبل از عید وی متولد شده بود.

زندگینامه کارل فریدریش

در بیوگرافی کارل فریدریش می خوانیم: پدربزرگ پدری او چوپانی تهی دست بود که در سال ۱۷۴۰ در شهر براونشوایگ زندگی می کرد و در این شهر با کار باغبانی به سختی امرار معاش می کرد. دومین پسر او با اسم گرهارت دیدریش که در سال ۱۷۴۴ به دنیا امد، پدر گاوس بود. بجز این زندگی گرهارت، که بعضی وقتا باغبان بود، دوره ای نگهبان قلعه شهر و هنگامی آجرپز بود، او زندگی خود را به این طرز سپری می کرد.

پژوهشات بعد از اتمام درس

کارل فریدریش درسال ۱۷۹۸ بدون اینکه درس خواندنش را ادامه دهد از کالج گوتینگن خارج شد. او به زاده گاه خودش بازگشت و درس خواندش را در انجا ادامه داد و مدرک خود را در سال ۱۷۹۹ از کالج این شهر کسب کرد. بعد از آنکه دوک براونشوایگ با پرداخت شهریه دانشگاه پسرش موافقت کرد ، از او درخواست کرد که یک پایان‌ نامه‌ی دکترا جهت کالج هلمشتت بدهد. معلم کمکی گاوس در این کالج یوهان فریدریش فاف بود. پایان‌ نامه‌ ی او با عنوان شرحی بر نظریه‌های بنیادی جبر، در این دانشگاه ارائه شد.

گرفتن مستمری از دوک، گاوس را در راه بسیار موفقیت امیزی انداخت و وی دیگر نیازی به دنبالگشتن برای کار نبود. بطخار همین موضوع او همه زمان خود را به پژوهش و خواندن طی کرد. داخل شدن به زمینه های نجوم با اغاز قرن ۱۹ انجام شد. در سال ۱۸۰۱، فرانتس کساور فن تساخ ستاره‌شناسی که چند سال قبل با گاوس دیدار کرده بود، یک کشف هات نجومی ارائه کرد.

 

زندگینامه کارل فریدریش

زندگی شخصی و پایان عمر

گاوس از وصلت اولش دو فرزند به دست اورد یک دختر با اسم ویلهمنیا و یک پسر به نام جوزف. البته همان‌طور که خطاب شده در سایت ماندگار تاریخ ما شد در بیوگرافی کارل فریدریش این ریاضی دان بزرگ پسر دوم یعنی لوئیس هم زمانی بعد از فوت مادرش از دنیا رفت. نتیجه وصلت مجدد او با مینا، ۳ فرزند دیگه بود که یوجین، ویلهلم و ترسا اسم انها بود. یوجین علاقه ای همانند پدرش در رشته های زبان و محاسبات داشت. پس از فوت مینا در سال ۱۸۳۱، ترسا دختر کارل مشغول به انجانم دادن کارهای خانه شد. مادر گاوس نیز تا وقت فوت در سال ۱۸۳۹ تا ابد با خانواده‌ی پسرش به زندگی ادامه داد.گاوس تا ابد با پسرانش جنجال می کرد و اختیار نمی‌داد آنها به رشته های ریاضیات و علوم دیگر جذب شوند. او اعتقاد داشت پسرانش قادر نیستد مانند پدرشان در این زمینه ها موفق شود و ابروی خانواده را می برند.

زندگینامه کارل فریدریش

کارل فریدریش گاوس در ۲۳ فوریه‌ی سال ۱۸۵۵ بخاطر حمله‌ی قلبی در گوتینگن فوت کرد. او زادگاه خودش به خاک سپرده شد. البته مغز او قبل از خاسکپاری از بدن خارج شده و به دست رودولف وگنر مورد بررسی قرار گرفت.مرسی از شما عزیزان که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.
منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.