تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آرتور سی کلارک

سِر آرتور چارلز کلارک متلخص به آرتور سی کلارک از نویسندگان بزرگ، مخترعان و ادم های معروف انگلیسی است.کتاب علمی-تخیلی خیلی مشهور ۲۰۰۱اودیسه فضایی ساخته وی است.

زندگینامه آرتور سی کلارک

سِر آرتور چارلز کلارک متلخص به آرتور سی کلارک از نویسندگان بزرگ، مخترعان و ادم های معروف انگلیسی است.کتاب علمی-تخیلی خیلی مشهور ۲۰۰۱اودیسه فضایی ساخته وی است. فیلمی با همین اسم بر داستان این مقاله توسط استنلی کوبریک ایجاد شد و جایزه اسکار را برای وی و آرتور سی کلارک به دست اورد. او نیز واپسین عضو بازمانده ازکمپین بود که «بزرگان سه‌گانه علمی-تخیلی» نامگذاری شد. دو عضو دیگر این کمپین «رابرت هاینلین» و «آیزاک آسیموف» بودند.او توانسته ۷ مدرک دکترای افتخاری در رشته‌های گوناگون تجربی کسب بکند.آرتور سی. کلارک جزو نویسندگان بزرگ جهان در ۱۶ دسامبر ۱۹۱۷ در شهر ساحلی کوچکی به نام مینهید از توابع سامرست واقع در غرب انگلیس در خانواده‌ای تهی دست و زحمت کش چشم به جهان گشود.در خردسالی موشک‌های دست‌ ساز بنا می کرد و آن‌ها را در مزرعه مادرش به هوا می فرستاد.

زندگینامه آرتور سی کلارک

پدر آرتور زمانی که او سیزده سال داشت، از دنیا رفت. مرگ وی ناشی از عوارض طولانی مدت حاصل از مجاورت با گازهای شیمیایی در جنگ جهانی اول بود.او در ۱۹۵۳ ازدواج کرد. پس از ۱۱ سال زندگی مشترک در سال ۱۹۶۴ از همسرش جدا شد، و پس از آن دیگر ازدواج نکرد و فرزندی نیز نداشت.در طول جنگ جهانی مسئول رادار بود. در رشتهٔ فیزیک و ریاضیات از دانشگاه کینگز لندن دانش‌آموخته شد و مدال درجه یک فیزیک و ریاضیات را دریافت کرد. سپس به ریاست مجمع بین سیارات بریتانیا منصوب شد و به عضویت آکادمی اخترشناسان و مجمع اخترشناسان سلطنتی و بسیاری از سازمان‌های علمی دیگر درآمد.ایدهٔ ماهوارههای مخابراتی، نخستین بار توسط وی مطرح شد. وی علاوه بر کتاب‌های داستانی علمی-تخیلی، تعدادی آثار علمی نیز داشت.

کلارک از سال ۱۹۵۶ در سری‌لانکا – که در آن زمان هنوز سیلان نامیده می‌شد – زندگی می‌کرد. وی در زمان زندگی‌اش هم شهروند سری‌لانکا و هم تبعهٔ بریتانیا محسوب می‌شد. او همواره علاقهٔ زیادی به غواصی داشت و در این جزیرهٔ استوایی می‌توانست هر سال آن طور که دوست داشت در اعماق اقیانوس گردش کند. کلارک یک مدرسهٔ آموزش غواصی در سری‌لانکا تأسیس کرد که در زلزلهٔ ۲۰۰۴ میلادی در اقیانوس هند ویران و دوباره بازسازی شد.سری‌لانکا الهام‌بخش کلارک در نوشتن کتاب چشمه‌های بهشت (یا فواره‌های بهشت) نیز بود که در آن ایدهٔ آسانسور فضایی را ارائه کرد. به عقیدهٔ کلارک این آسانسور فضایی است که در آینده یادآور نام او خواهد بود و نه ماهواره‌های مخابراتی. کلارک از دههٔ ۶۰ میلادی تا پایان عمر از علائم ناتوان‌کننده فلج رنج می‌برد.

زندگینامه آرتور سی کلارک

جایزه ها و عناوین

آرتور سی. کلارک در طول زندگی خود جوایز متعددی را برای آثار فاخر خود در زمینه‌ی ادبیات علمی‌تخیلی دریافت کرد. جایزه‌ی مشهور کالینگا از سازمان یونسکو در سال ۱۹۶۱، یکی از بزرگترین افتخارات این دانشمند بود که به‌خاطر نقش او در گسترش علم اهدا شد. فیلم‌نامه و فیلم اودیسه نیز نامزدی اسکار را برای او به همراه داشتند. شهرت این نام به‌قدری شد که ماژول کنترلی آپولو ۱۳ ادیسه نامیده شد.

جوایز Hugo و Nebula از مشهورترین جوایز ادبی جهان هستند که به‌خاطر کتاب‌های مختلف کلارک از جمله ملاقات با راما به او اهدا شدند. علاوه بر کتاب و ادبیات، کلارک به خاطر فعالیت‌های علمی از جمله همکاری در ایده‌ی ماهواره‌های هواشناسی و کمک به اکتشاف فضا، جایزه‌ی آکادمی ملی مهندسی را دریافت کرد.

زندگینامه آرتور سی کلارک

کلارک در سال ۱۹۹۴ برای جایزه‌ی صلح نوبل پیشنهاد شد. دانشگاه Bath در سال ۱۹۸۸،‌ مدرک دکترای افتخاری خود را به این نویسنده اهدا کرد. او از طرف دولت سری‌لانکا نیز برترین جایزه‌ی شهروندی را دریافت کرده است.علاوه بر جوایز دریافتی، موارد مختلفی نیز در احترام به این نویسنده‌ی دنیای فناوری به نام او ثبت شده‌اند. در این میان می‌توان به جایزه‌ی رسمی بنیاد آرتور سی. کلارک برای نوآوری اشاره کرد. به‌علاوه، سیارک ۴۹۲۳ Clarke و یک فسیل دایناسور نیز به نام این دانشمند ثبت شده‌اند.امیدواریم از خواندن بیوگرافی آرتور سی کلارک لذت برده باشید.
منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.