تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه دکتر فرهنگ مهر

با زندگینامه دکتر فرهنگ مهر همراه شوید

مطالب خواندنی:

فرهنگ مهر (زادهٔ ۱۹ آذر ۱۳۰۲ – درگذشت ۱۲ اسفند ۱۳۹۶)، استاد بازنشستهٔ روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون؛ معاون سابق نخست‌وزیرایران و رئیس دانشگاه پهلوی بود.

وی تنها زردشتی است که مقامی در کابینهٔ وزراء ایران داشته‌است.

دکتر فرهنگ مهر یکی از شناخته شده ترین زرتشتیان ایران که سوابقی همچون نمایندگی ایران در سازمان اوپک، معاون نخست وزیر، رئیس دانشگاه شیراز و البته ریاست انجمن زرتشتیان تهران را بر عهده داشت

دکتر فرهنگ مهر در سن ۹۴ سالگی و بر اثر بیماری در کالیفرنیا آمریکا درگذشت وی فرزند مهربان مهر و متولد ۱۳۰۲ است و در خانواده ای زاده شد که برادرش بوذرجمهر مهر آخرین نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود و پدرش مهربان مهر نیز دستیار ارباب کیخسرو شاهرخ بوده است.

فرهنگ مهر از فارغ التحصیلان دبیرستان فیروزبهرام است و پس از اخذ دیپلم به دانشگاه لندن رفت و در رشته اقتصاد، دکترا گرفت. پس از مراجعت به ایران نیز وارد خدمات دولتی شد. حدود یک سال و چند ماه در جایگاه معاونت نخست وزیری بود، اما به دلیل اختلاف نظر این پست را رها کرد. مدیر عاملی شرکت سهامی بیمه ایران، نمایندگی ایران در سازمان اوپک، مدیر ارشد وزارت اقتصاد و ریاست دانشگاه شیراز از جمله مقام هایی بود که پیش از انقلاب در آن فعالیت کرده است.

وی پس از انقلاب نیز به ریاست دانشگاه شیراز برگزیده شد و مدتی بعد مهاجرت کرد و به عنوان استاد روابط بین الملل دانشگاه بوستون مشغول به کار شد.

او در سال ۱۳۷۵ و زمان برگزاری ششمین کنگره جهانی زرتشتیان به ایران سفر نمود و همراه با دیگر شرکت کنندگان کنگره به دیدار مقامات دولتی از جمله رهبر انقلاب و رئیس جمهور وقت رفت. وی در زمان حضورش در آمریکا نیز مورد توجه سازمانهای زرتشتی بود و توانست جایزه بالاترین خدمت به دین و جامعه زرتشتی را از سازمان جهانی زرتشتیان و جایزه یک عمر تلاش را از سوی فزانا(فدراسیون انجمنهای زرتشتی شمال آمریکا) دریافت کند.

یکی از کتابهای شناخته شده که به معرفی فلسفه دین زرتشت می پردازد، «دیدی نو از دینی کهن» نوشته دکتر فرهنگ مهر است از دیگر کتابهای وی می توان به «نقش زرتشتیان در انقلاب مشروطیت»، «نظریه تاریخ اقتصاد» و «هم زبانان من» اشاره کرد همچنین وی از بنیانگذاران مجله هوخت بود که در چند دهه منتشر می شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.