تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه محمدعلی کلی

اسم پیشین وی کاسیوس مارسلوس کِلِی نام داشت که اسم خود به محمد علی تغییر داد، لیکن در کشور ما وی را با اسم محمدعلی کلی صدا می زنند.

زندگینامه محمدعلی کلی

اسم پیشین وی کاسیوس مارسلوس کِلِی نام داشت که اسم خود به محمد علی تغییر داد، لیکن در کشور ما وی را با اسم محمدعلی کلی صدا می زنند. محمدعلی کلی جزو بهترین و معروف ترین بازیکنان در رشته ورزشی بوکس امریکا بوده است. وی عنوان قوی ترین مشت زن ادوار بوکس را در کارنامه دارد. این بوکسور را همیشه به عنوان یک ادم پر حرارت مدنی در داخل و خارج رینگ می شناسند.

زندگینامه محمدعلی کلی
در بیوگرافی محمدعلی کلی به نحوی درباره او سخن به میان امد است که : کاسیوس مارسلوس کلی (محمدعلی کلی) در زمان۱۷ ژانویه ۱۹۴۲ در لویی ویل، کبیر ترین شهر در ایالت کنتاکی آمریکا متولد شده است. کار پدر این ورزشکار بزرگ و نامی در رشته بوکس تابلو نویسی بود. کاسیوس وقتی که نوجوانی بیش نبود به افسر پلیسی خبر داد که دوچرخه اش را دزد زده و فریاد زد اگر دزد را پیدا کنید، باید حقش را کف دستش بزارم. افسر جو مارتین که پیگر این ماجرا بود در یک باشگاه بوکس کوچک به کودکان بوکس را تعلیم می داد. بخاطر همین به محمدعلی کلی خطاب کرد و گفت: اگر قصد دارد که با دزد بجنگد، باید که اول بوکس را در پی بگیرد.

بدین ترتیب بود که بسیار سریع داخل رینگ بوکس شد. این بچه ۱۲ ساله خیلی سریع و زیر تعلیم مارتین معلم خودش، در یادگیری اینکه بوکسور شود پیشرفت حیرت انگیزی کرد. وقتی که به دبیرستان رفت، در شهر خودش، توانست ۶ مقام به عنوان بوکسور را از ان خود کند. به همین دلیل دریافت این جوایز مدیر مدرسه نمرات و وضعیت ضعیف او را در درس چشم پوشی کردند و مدرک فارغ التحصیلی را او را بهش اعطا کردند.

زندگینامه محمدعلی کلی

تابستان ۱۹۶۰ در مسابقات المپیک رم، به مقام اول در رده ی سنگین وزن دست پیدا کرد.بعد از آن تحت نظر «آنجلو داندی» مربی مشهور این رشته در امد و در همین سال ها اعتقاد های مذهبی خود را مورد نمایش قرار داد. با اینکه ثمره فوق العاده ای در بازی ها و روحیه ی قوی او «مشت زن لویی ویل» ملقب شد.کاسیوس در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۰ در نخستین بازی سخت خود در لویی ویل، قادر شد در ۶ راند تونی هونساکر که رئیس پلیس ویرجینای شرقی بود را به زانو در اورد.

شروع زندگی ورزشی جدید

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ این ورزشکار مشهور در ۱۵ بازی سخت خودش مبارزان مقابلش را ناک اوت کرد. ادم هایی مثل تونی اسپرتی، جیم رابینسون، دانی فلیمن، داک سابدانگ، آلونزو جانسون،جرج لوگان، ویلی بسمانف و لامار کلارک که در زمان اوج خودشان بیشتر از ۴۰ پیروزی قاطعانه داشتند را به زانو در اورد.

زندگینامه محمدعلی کلی

مطالب خواندنی:

حتما پر هیجان ترین و پر افتخارترین بازی های کلی را در آن بازی ها که توانست مقابل کسانی مثل سانی بنکس، آلخاندرو لاورانته و آرچی مور که سابقه ۲۰۰ برد قاطعانه را داشتند  نام برد. اگرچه بنکس و لاورانته هر دو پس از این در مسابقات دیگر روی رینگ کشته شدند و کلی تنها مدعی عنوان قهرمانی برابر سانی لیستون شد. رویارویی با سانی لیستون رقابتی بود که همه بوکسورها با هراس از آن حرف می‌زدند و بوکسوری به سن و سال کم کلی نتوانسته بود او را تاکنون شکست دهد و این عنوان را کسب کند.

مبارزه کلی و لیستون

او اعتماد به نفس بالایی داشت، لیکن لیستون هم حریف بزرگی برای او بود وجهت هر مسابقه با شعار شناور مانند پروانه ،نیش مثل زنبور، آماده! در راند اول سرعت مبارزه کلی اینقدر زیاد بود که همه را متحیر کرد و حتی لیستون هم از این سرعت متحیر شده بود. پیش از مبارزه آرچی مور و سوگار ری رابینسون به علی گفته بودند که مواظب سر خود باشد بخاطر اینکه سانی ضربات محلکی دارد، همینطور که او سنگینن است و از این قابلت جهت تحت فشار گذاشتن مبارز روبه رو بکار گیری میکند . بخاطرهمبن علی در راند اول موقعیت را مورد برسی قرار داد وتلاش می‌کرد به او امان ندهد.

زندگینامه محمدعلی کلی

در همان اغاز راند سوم به صورت پنهانی لیستون سکشت ناپذیری خود را نشان داد و کلی از این فرصت بهترین استفاده را کرد و با مشت های سنگین او را خسته تر میی کرد. در لحظه های پایانی راند سوم با یک ضربه کلی زیر چشم سانی زخم بدشت بدی به وجود اورد و بخاطر همین خون‌ریزی نیروی او را بسیار گرفت. در راند چهارم لیستون با بکارگیری از خستگی محمد علی به خودش امد، اما ورزشکار ماهر با بکارگیری از همین نیروی جوانی تا راند ششم خود را حفظ کرد و با انتظار کشیدن تا پایان مسابقه بود که یک دفعه لیسون پس از چند مشت از درد نقش بر زمین شد و بازو او هم در رفت و اعلام تسلیم کرد. و کلی با اقتدار خود را «پادشاه جهان» صدا زد و با داد از همه خبرنگارانی که در ورزشگاه حضور داشتند درخواست کرد او را پادشاه بوکس صدا کنند.

تغییر نام و مذهب این بوکسور

علاوه بر مبارزه های در رینگ و در رده سنگین‌ وزن، کاسیوس کلی بخاطر مورد دیگه ای هم مشهور شد او در سال ۱۹۶۲ میلادی پس از آشنا شدن با الیجا محمد، مسلمان شد و نام خود را به «محمد» و فامیلش را به «علی» تغییر داد او تا ابد می گفت که عوض کردن اسمش به «محمد علی»، جزو بهترین رویداد ها در زندگی‌اش است. زندگینامه محمدعلی کلی

محمد علی قبل از نخستین مبارزه اش با لیستون هم با «جنبش امت اسلام»، آشنایی کامل داشت. جنبشی که در دهه ۱۹۳۰ به مدیرت الیجا محمد در دیترویت راه افتاده بود. سیاست امت اسلامی این بود که سیاهان هم می بایست جنبشی مشابه لیکن جدا داشته باشند ولی مارتین لوتر کینگ می خواست جنبشی عمومی داشته باشد.

او در سال ۱۹۸۲ به سندروم پارکینسون مبطلا شد، این مریضی به تدریج و بدون درمان است که سبب می شود قسمت مهمی از مغز، به صورت تدریجی مبتلا زوال شود.با بودن این که علامت های بیماری پارکینسون در محمدعلی کاملا معلوم لیکن افتخار روشن کردن مشعل المپیک آتلانتا را در جورجیای آمریکا به دست او دادند.

در ۲۳ مه ۲۰۱۶ بخاطر بودن مشکلات تنفسی به بیمارستان انتقال یافت و حالش رو مرگ بود.محمدعلی کلی در اخر سر در سن ۷۴ سالگی، بعد از ۳۲ سال تحمل بیماری پارکینسون در ۳ ژوئن ۲۰۱۶ در بیمارستان آریزونا از دنیا رفت.بعد از یک هفته از مرگ او، مراسم خاکسپاری در خانه اش لویی ویل ایلات کنتاکی برگزار شد و هزاران نفر در مراسم تشییع پیکر محمدعلی حضور یافتند.مرسی که تا پایان این مطلب با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بود.مقالات تاریخ و زندگینامه افراد مشهور را با ما دنبال کنید.

منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.