تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آندره سلسیوس

آندرس سلسیوس ستاره شناس سوئدی است که در تاریخ 27 نوامبر سال 1701 در سوئد به دنیا امد در خانوادهٔ تحصیل‌کرده‌ای به دنیا آمد. پدر و پدر پدرش در ریاضی فعال بودند.

زندگینامه آندره سلسیوس

آندرس سلسیوس ستاره شناس سوئدی است که در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۱۷۰۱ در سوئد به دنیا امد در خانوادهٔ تحصیل‌کرده‌ای به دنیا آمد. پدر و پدر پدرش در ریاضی فعال بودند. این ستاره شناس سوئدی به خواندن نجوم و ستارگان خیلی می پرداخت، در سال ۱۷۳۰ میلادی معلم نجوم دانشگاه اوپسالا شد و به مدیریت رصدخانهٔ  عظیم آن شهر رسید. وی در این رصدخانه به پاره‌ای از پژوهشات زیادی پرداخت.

این ستاره شناس سوئدی در سال ۱۷۴۲، که دماسنج سلسیوس ساخته شد، اول نقطهٔ جوش آب را صفر و نقطهٔ انجماد آب را ۱۰۰ تعیین کرد، لیکن سال بعد این روش را برعکس کرد، و این همان درجه‌ بندی‌ ای است که در درجه‌ بندی سلسیوس یا سانتیگراد یا صد بخشی مشهور است. در سال ۱۹۴۸ به‌ صورت رسمی این درجه‌ بندی مورد مقبولیت کل دنیا قرار گرفت.

ساختن مقیاس سلسیوس توسط ستاره شناس سوئدی

مطالب خواندنی:

در رصدخانه‌ی آپسالا، سلسیوس تقسیم مقیاس درجه حرارت دماسنج جیوه در فشار هوای ۷۶۰ میلی‌لیتر جیوه را به ۱۰۰ واحد را انتخاب کرد، که در این تقسیم، ۱۰۰ نقطه‌ی جوش و ۰ نقطه انجماد در نظر گرفته شده بود.با توجه به انتخاب دقیق محیط ها و شیوه های اندازه‌ گیری، این شیوه به نظر می‌رسید از روش گابریل دنیل فارنهایت و رن آنتونی فرچالت رامور بهتر و کامل تر باشد.

زندگینامه آندره سلسیوس

سلسیوس جزو استادان تقویم گرگوری بود، که درست نه سال بعد از فوت او در سال ۱۷۵۳ در سوئد بعنوان تقویم رسمی پذیرفته شد. “درجه‌ی سلسیوس”، واحد اندازه‌ گیری درجه حرارت، به افتخار این دانشمند بزرگ نام‌ گذاری شده است.

فوت این ستاره شناس سوئدی

سلسیوس در سال ۱۷۲۵ دبیر انجمن سلطنتی علوم در اوپسالا شد و تا زمان مرگش در همان سمت باقی ماند. او در سال ۱۷۴۴ بر اثر بیماری سل درگذشت.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.