تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه لئونارد اویلر

لئون‌هارد اُویلر در تاریخ 15 اوریل در بازل سوئیس چشم به جهان گشود.ریاضی دان مشهور و فیزیکدانان برجسته سوئیسی بود.

زندگینامه لئونارد اویلر

لئون‌هارد اُویلر در تاریخ ۱۵ اوریل در بازل سوئیس چشم به جهان گشود.ریاضی دان مشهور و فیزیکدانان برجسته سوئیسی بود. او کشف‌های خیلی تاثیرگذاری در زمینه‌های حساب دیفرانسیل و انتگرال و نظریه گراف داشته‌است. این ریاضی دان مشهور نیز اصلاحات جالبی در رشته های تجزیه و تحلیل ریاضی مثل مفهوم تابع ریاضی انجام داده‌ است و برای فعالیت های خود در مکانیک، دینامیک سیالات، اپتیک و نجوم معروف است.اویلر اغلب سال‌های زندگی خود را در شهر سن پترزبورگ در روسیه و شهر برلین در پادشاهی پروس گذراند. این ریاضی دان مشهور جزو بهترین ریاضیدانان قرن ۱۸ و به عنوان دانشمند ریاضی بسیار سرشناس در تاریخ شناخته شده‌است.

جوانی این ریاضی دان مشهور

اویلر در ۱۸ سالگی پژوهش‌های مستقلی را آغاز کرد. نخستین کار او که در سال ۱۷۲۶ در یک نشریه علمی منتشر شد، مقاله کوتاهی دربارهٔ رسم منحنی‌های هم‌زمان بود. سپس در سال ۱۷۲۷ در همان نشریه مقاله‌ای دربارهٔ مسیرهای متقابل جبری انتشار داد. برای نخستین بار اویلر در ۱۹ سالگی شهرت علمی کسب کرد؛ در این سن بود که فرهنگستان پاریس حل مشکلی را دربارهٔ ساختمان دکل کشتی به مسابقه گذاشته بود، و مقاله اویلر در این مورد، دوم شد.در پائیز ۱۷۲۶ از اویلر دعوت شد که به عنوان دستیار فیزیولوژی در شهر سن‌پترزبورگ در روسیه به‌کار مشغول شود. در ۱۷۲۷ از بازل به سن‌پترزبورگ رفت در آنجا بی‌درنگ بخت یافت که در رشته واقعی خود کار کند و به‌عنوان عضو وابسته فرهنگستان در بخش ریاضیات منصوب شد. در ۱۷۳۱ به استادی فیزیک رسید و در ۱۷۳۳ که دانیل برنولی به عنوان استاد ریاضیات به بازل برگشت، اویلر جانشین وی شد.

زندگینامه لئونارد اویلر

این دانشمند ریاضی  ۱۷۲۷ گزارش‌هایی در مورد بررسی هایش به جلسات فرهنگستان می‌فرستاد. وی آنها را در سال ۱۷۲۹ در جلد دوم صورت جلسات فرهنگستان (گزارشهای فرهنگستان اپراتوری علوم پتروگراد) ارائه داد.

نظریات این دانشمند ریاضی

مطالب خواندنی:

اویلر نیز به مطالعات ریاضی خود ادامه می‌داد و دوستانش به او را روح آنالیز ریاضی می گفتند. آراگو درمورد اویلر گفته:اویلر با همون اسانی که ادم تنفس میکند محاسبات ریاضی را احل میکرد.اویلر به معنای وسیعی که در قرن هجدهم جهت کلمه هندسه به کار می‌رفت هندسه‌ دان بود. در شغل او ریاضیات همبستگی زیادی با کاربرد سایر علوم با مسئله فناوری و با زندگی عمومی داشت. در آثار ریاضی اویلر تحلیل ریاضی درجه اول را دارد؛ هفده جلد از تمام آثار او در این زمینه‌ است. او با کشفیات پی در پی به تحلیل ریاضی کمک می داد. طرز ارائه آن در کتابهای درسی خود را منظم بنا کرد در ساختن رشته‌های متعدد ریاضی نظیر حساب جامع و فاضل تغییرات، نظریه معادلات دیفرانسیل، نظریه مقدماتی توابع متغیرهای مختلط و نظریه توابع خاص به شدت کمک کرد. او خیلی از قراردادهای کنونی علائم ریاضی را ارائه داده است.

اثرات باقی مانده از این ریاضی دان مشهور

در طی این هنگام اویلر مطالب بسیاری ارائه داد و اثری با عنوان ” مکانیک” را به چاپ رساند. این اثر نخست فعالیتی بود که دینامیک نیوتونی را در قالب تحلیل‌های ریاضی به تصویر می‌کشید. این اثر سبب معروفیت جهانی او به عنوان یک ریاضیدان معروف شد. وی در سال ۱۷۴۱ با پیشنهاد فردریک کبیر عضو فرهنگستان علوم برلین شد. البته این دو هیچ‌ وقت با یکدیگر ارتباط جالبی نداشتند.به هر حال، اویلر بیشتر از ۲۰۰ مطلب و ۳ کتاب در مورد تجزیه و تحلیل ریاضی ارائه داد و نیز در زمان حضور خود در برلین یک مقاله علمی برجسته با عنوان ” نامه‌هایی به یک شاهزاده خانم آلمانی ” را به بازار ارائه داد.

زندگینامه لئونارد اویلر

اویلر همکاری های در هندسه‌ی تحلیلی، مثلثات، حساب دیفرانسیل و نظریه‌ی اعداد داشته است. او نخستین ادمی بود که معادلات دیفرانسیل لایبنیتس و نحوه تفاضلی نیوتن در ریاضیات تحلیلی را تکمیل کرد، و نظریه‌ی عدد اول و اساس رابطه های متقابل قوه‌ی چهارم را در مورد تئوری اعداد مطرح کرد. اویلر حدود ۸۸۶ کتاب و مطلب به چاپ رساند و  تا الان هم قوی ترین نویسنده‌ی ریاضیات در طول تاریخ به شمار می‌رود.

 

فوت این ریاضی دان

لئونارد اویلر در سال ۱۷۸۳ بحاطر خونریزی مغزی فوت کرد. وی در موقع مرگ ۷۶ سال سن داشت. اویلر به همراه همسرش، کاترینا، در قبرستان لوتران در اسمولنسک دفن شده است.مرسی که تا پایان این اثر با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.